Grupa II

Temat dnia: „ Co włożymy do koszyka wielkanocnego?

Cel ogólny:wdrażanie do podtrzymywania tradycji świątecznych; kształcenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej .

 8.04.2020r.

Przebieg

1.„Co włożymy do koszyka wielkanocnego?” – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci, rozmowy z Rodzicem. Dziecko  siedzi wygodnie , rodzic mówi: W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. Rodzic wyjmuje kolejno z koszyka i pokazuje: malowane jajka (są symbolem odradzającego się życia) – kraszanki (pomalowane na jeden kolor) i pisanki (ozdabiane różnymi wzorami i kolorami), chleb (ma zapewniać ludziom dobrobyt i pomyślność), sól (chroni przed zepsuciem i złem), chrzan (ma zapewnić zdrowie i sprawność), kiełbasa (zapewnia zdrowie), wielkanocna babka (jest symbolem umiejętności i dostatku), baranek wielkanocny z czerwoną chorągwią (symbol Jezusa Chrystusa).

2.„Koszyczek wielkanocny” – zabawa ruchowa, orientacyjno -porządkowa. W obręczach ( szarfach, itp.) umieszczonych na podłodze znajdują się produkty z koszyczka (na talerzykach, każdy w innej obręczy). Dziecko biega wokół nich słysząc muzykę odtwarzaną przez rodzica. Gdy rodzic przestaje grać, mówi: Do koszyczka wielkanocnego wkładamy: pisanki i kraszanki, skaczemy na jednej nodze w kierunku obręczy z jajkami. Dziecko zatrzymuje się i wyklaskują sylabami: pi–san–ki, kra– szan–ki. Rodzic znów gra i mówi: Do koszyczka wielkanocnego wkładamy… – wymienia kolejne rzeczy znajdujące się w obręczach: chleb (skaczą obunóż), sól (idą tyłem), chrzan (idą szybko, wysoko podnosząc kolana), kiełbasa (czworakuje), wielkanocna baba (kładzie dłonie na biodrach i przemieszczają się obrotami), baranek (biegną, zatrzymują się i śpiewają pierwszą zwrotkę piosenki Wełniany baranek). Za każdym razem zatrzymują się przy kolejnej obręczy i wyklaskują sylaby: chleb, sól, chrzan, kieł–ba–sa, wiel–ka–noc–na ba–ba, ba– ra–nek.

3. Zestaw ćwiczeń ruchowych.

– „Skaczące żabki” – dziecko ustawia się na wyznaczonej linii i skacze do końca pokoju, naśladując żabki. Po drodze, na hasło  hop, wykonuje pełny obrót dookoła własnej osi.

– „Jajko na łyżce” –  Dziecko trzyma w rękach dużą łyżkę, a na niej ugotowane na twardo jajo. Jego zadaniem jest przejść  rodzica naprzeciwko w taki sposób, aby nie zrzucić jajka z łyżki. Dziecko po dojściu do rodzica oddaje mu łyżkę z jajkiem . Można powtórzyć kilka razy.

 – „W koszyku” – dziecko stoi  naprzeciwko rodzica  rodzic  rzuca piłkę do dziecka wymieniając przy tym nazwy różnych produktów spożywczych. Jeśli dany produkt jest w koszyku, dziecko łapie piłkę i odrzuca ją do rodzica , a jeśli produktu tam nie ma to dziecko nie łapie piłki.

4.„Kroimy wyrazy” – Zabawa dydaktyczna – dziecko sylabizuje (klaszcząc) nazwy wyrazów podanych przez rodziców. Podają liczbę sylab w wyrazie.
Wyrazy związane z świtami wielkanocnymi: Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, kurczątko, zajączek, baranek. Śmigus-dyngus.

Aktywność popołudniowa

1.Kochane dzieci posprzątajcie swój pokój, zróbcie przyjemność swoim rodzicom.

2.Ćwiczenia buzi i języka z Teatrem Groteska.

 Drodzy Rodzice zachęcam Wasze Dzieci do obejrzenia online wyjątkowych lekcji online z aktorstwa na stronie teatru www.groteska.pl. Lekcje trwają 12 minut.
Od poniedziałku do piątku Złap Groteskę w sieci i ucz się.
Lekcje śpiewu, dykcji i ruchu scenicznego prezentują aktorzy Teatru Groteska. Zachęcam do zabaw w zwierzątka naśladując ich odgłosy.

Temat dnia: „Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?

Cel szczegółowy: zapoznanie dzieci ze zwyczajami i obrzędami świątecznymi; rozwijanie u dzieci twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.

7.04.2020r.

Przebieg

1.„Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania Agnieszki Galicy pt. „ Bajeczka wielkanocna”. Rodzic czytając opowiadanie, trzyma gałązkę wierzby z „kotkami” i wyjaśnia, o jakich „kotkach” opowiada autorka tej historii.

„Bajeczka wielkanocna” Agnieszka Galica.

 Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. – Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: – Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk–puk i przygrzewało mocno. – Stuk–stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. – Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. – Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. – Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.  A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. – Wstawaj, śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń–dzeń, dzeń–dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. – Co to? Co to? – pytał Zajączek. – Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. – To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

 

W Wielkanocny poranek

dzwoni dzwonkiem Baranek,

 A Kurczątko z Zającem

podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka,

siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc?

Wierzbę pytają.

 

Rodzic zadaje  pytania: Kogo obudziło wiosenne Słonko? Dlaczego Słońce ich obudziło? N. kolejno pokazuje przygotowane rekwizyty: gałązkę wierzby, kurczaka z wełny, czekoladowego zajączka, baranka z cukru. N mówi.: Z gałązek wierzby z „kotkami” robi się palmy wielkanocne, które święci się na tydzień przed Świętami Wielkanocnymi, w Niedzielę Palmową. Kurczaki, Zajączki, Baranki, to symbole Świąt. Te zwierzęce postacie ozdabiają stół wielkanocny i wkładane są do koszyczka wielkanocnego. Rodzic  pokazuje pusty koszyczek wielkanocny. W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. Jutro porozmawiamy o tym, co wkłada się do koszyczka.

 2.Zabawa ruchowa „Zajączki, baranki, kurczaczki”

Dziecko naśladuje ruchem sposób poruszania się zajączków – podskoki w przysiadzie, baranków – czworakowanie, kurczaczków – drobne kroczki i wymachiwanie rąk. Podczas ćwiczeń naśladują głosem zwierzęta: kic, kic, beee, pi, pi.

Piosenka – Były sobie kurki trzy…

https://youtu.be/i2-YUurj8jY

 

3.„Zagadki wielkanocne” – utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych.

a)Usiadły na gałązce wierzby kotki, jak na obrazie.

Są szare, puchate, pewnie już wiesz, że to… (bazie)

b)Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka.

c)Wygląda wtedy jak mała, żółciutka kuleczka. (kurczak)

d)Mogą zaszywać się w lesie lub skakać po łące.

Mogą też być czekoladowe to … (zające)

e)Wełniane ma trzewiczki, wełniane rękawiczki. (baranek).

 

4.Zabawa ruchowa:” Hopsasa” wg.(B.Szeląowska)

Dzieci wykonują polecenia wynikające z treści rymowanki, a na koniec klaszczą:

Hopsasa, hopsasa

podskakują nóżki,

hopsasa, hopsasa

 stańmy na paluszki.

 Hopsasa, hopsasa

 zakręćmy się wkoło,

hopsasa, hopsasa

ale nam wesoło.

Aktywność popołudniowa

  1. „Kolorowe piórka”- zabawa oddechowa.

Jeśli macie w domu piórko, to świetnie, jeśli nie – możecie wykorzystać kawałek chusteczki lub bibułki. Przysuńcie dłoń do ust. Zróbcie krótki wdech nosem i zdmuchnijcie piórko z dłoni powietrzem wydychanym ustami. Powtórzcie to ćwiczenie kilka razy.

  1. „Wyścig piórek”- Teraz połóżcie razem z rodzicami swoje piórka na jednym końcu stolika. Spróbujcie przedmuchać je jak najszybciej na drugi jego koniec. Kto wygrał? A może spróbujecie wdmuchnąć piórko dokładnie do kurnika? (Kwadratu wyklejonego z taśmy na stole.)
 
3.  Zabawy ruchowe z poduszkami https://www.youtube.com/watch?v=j4EiXelSTkI
4. „Reksio detektyw”-  film dla dzieci  https://www.youtube.com/watch?v=JBZMGNBBeHwi
5.  „Balony”- R. rozdaje dzieciom napompowane balony, dzieci rysują na nich flamastrami różne wzorki. R. przypomina, aby odpowiednio przytrzymywały balon podczas rysowania flamastrami. ( napompowane balony, flamastry)

Temat Tygodnia: „Wielkanoc”
Temat dnia: Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych?
Cel szczegółowy: kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania dotyczącego przygotowań do Wielkanocy i wypowiadania się na jego temat; doskonalenie umiejętności manualnych.

6.04.2020r.

Przebieg
1.Nauka słów piosenki pt: „ Wełniany baranek” (Oczywiście dla chętnych dzieci ).
WEŁNIANY BARANEK.wmv – YouTube
Wełniany baranek
wszyściutko ma wełniane.
Lali la, lali la, lali la. X2
Wełniane ma trzewiczki,
wełniane rękawiczki.
Lali la, lali la, lali la. X2
Co tu robisz, baranku?
Chłodno dzisiaj od ranka,
chmurki w niebie jak pianka.
Lali la, lali la, la la.
Wełniane masz trzewiczki,
wełniane rękawiczki.
Lali la, lali la, lali la! x2
Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
Lali la, lali la, lali la. x2
W kołnierzu futra pełnym
ma łebek cały z wełny.
Lali la, lali la, lali la. x2
Ślicznie ci jest, baranku,
w tym wełnianym ubranku,
ślicznie ci jest, baranku.
Lali la, lali la, la la.
W kołnierzu futra pełnym
masz łebek cały z wełny.
Lali la, lali la, lali la! x2

2.„Czy umiesz tak jak ja?” – zabawa ruchowa z elementem równowagi ( Naśladowanie zwierzątek związanych z Wielkanocą; (Zajączek, Kurczaczek, baranek).

3.„Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania Wielkanocny zajączek. Wielkanocny zajączek Piotr Wilczyński.

W sobotę od samego rana przygotowywaliśmy „święconkę”. To taki pleciony koszyczek, w którym jest kawałek chlebka, kiełbaski i są jajka na twardo. Takie zwykłe, do jedzenia, i kolorowe, malowane. Właśnie siedzieliśmy z babcią w kuchni i obieraliśmy cebulę. – Babciu, a do czego nam te łupinki od cebuli? – spytałem. – Popatrz, Michałku – babcia włożyła do garnuszka całą garść cebulowych łupinek i nalała wody. – Teraz ugotujemy w tych łupinkach jajka na twardo. Kiedy woda będzie wrzeć, łupiny puszczą sok i zabarwią skorupki na brązowo. Po wystygnięciu takie jajka można ładnie ozdobić. – A jak, babciu, a jak? – byłem bardzo ciekaw. – Trochę cierpliwości – powiedziała babcia. Jajka się ugotowały. Jak wystygły, babcia wzięła jedno i taką grubą igłą do szycia zaczęła je wydrapywać. – Babciu, a ja tak nie umiem. –Ty możesz zrobić pisankę. Weź pędzelek i ładnie pomaluj jajko farbkami. – Dobrze, babciu. To ja namaluję wyścigówkę i żołnierza – postanowiłem. – Ja wiem, że lubisz malować żołnierzy , ale na pisance malujemy kwiaty, bazie, różne szlaczki – zygzaczki. Takie wzorki, które mówią o nowym życiu, o wiośnie i o radości.
-A co tu napisałaś, babciu? – Alleluja, to znaczy „chwalcie Boga”. Kiedy tylko nasza święconka była gotowa, wziąłem koszyczek i pobiegłem do Miśki, żeby się pochwalić. Misia też miała koszyczek i też był śliczny. A potem poszliśmy do kościoła. Był taki długi stół i stało na nim mnóstwo święconek. Ale nasze były najładniejsze. – tu jest grób Pana Jezusa. – W kąciku była zbudowana z kartonu i szarego papieru jaskinia, a w środku ktoś leżał pod prześcieradłem. – To on umarł? – spytała Misia. – Tak, ale potem zmartwychwstał. – To dlaczego leży tutaj? – zupełnie nie mogłem zrozumieć. – Tu prawdziwego Pana Jezusa nie ma. To jest taki symboliczny grób. Żebyśmy wszyscy pamiętali. – Aha. Tak jak kartki przypominajki? – No, powiedzmy, że trochę tak. W niedzielę rano usłyszałem na schodach jakiś turkot. – Misiek, Miiisiek! Co ci przyniósł zajączek? – Michasia wpadła do mojego pokoju jak bomba. – Bo ja dostałam wózek dla lalki i ubranka – Miśka była uradowana. – A co ty dostałeś? – spytała. – Mój zajączek włożył mi do koszyczka robota, takiego na baterię. Co chodzi i mówi. – Zajączek chyba siedział w krzakach na podwórku i słyszał, jak kiedyś powiedziałem Bartkowi, że chciałbym takiego robota. Nagle Misia wstała. – Dzień dobry – to moja mamusia weszła do pokoju. – Dzień dobry, Michasiu. Wesołego Alleluja – odpowiedziała mama. – O! Jaki ładny wózek. To od zajączka? – mama uśmiechnęła się do Misi. – Tak, proszę pani. I jeszcze ubranka dla mojego bobaska. – Miśka wyciągnęła malutki sweterek i mięciutkie kapciuszki. – No, to się zaczęło. Dziewczyny zawsze gadają o ciuchach – westchnąłem. – Nie tylko, syneczku. O kosmetykach też – mamusia roześmiała się. – Ja dostałam od zajączka moje ulubione perfumy. Jaki mądry ten zajączek – mama pogłaskała po policzku tatę, który właśnie wszedł. – Oj tak, bardzo mądry i ma dobry gust. Ja od niego dostałem bardzo elegancki krawat – tata był jeszcze w piżamie, ale na szyi miał zawiązany nowy krawat i wyglądał bardzo śmiesznie. Tata mówi, że to dobrze, jak ktoś umie się z siebie śmiać. Kocham mojego tatę. – No, kochani, ale chyba już czas się ubrać i zasiąść do świątecznego śniadania? – powiedziała mama, wchodząc do łazienki. – To ja też już lecę, u mnie też będzie śniadanie – Miśka złapała wózek z ubrankami i już jej nie było. Na stole stały talerze i szklanki i półmiski, a także waza z zupą. Była wędlinka i jajka. Wszyscy złożyliśmy sobie życzenia. Uściskałem mamusię i powiedziałem jej, że bardzo ją kocham i życzyłem, żeby była zawsze uśmiechnięta. Dziadkowi i babci życzyłem stu lat, a tacie, żeby zawsze się mu się wszystko udawało. – Michałku, daj mi swój głęboki talerzyk, dam ci żurku z białą kiełbaską – mama zdjęła pokrywkę z wazy. – Nie lubię, nie chcę – skrzywiłem się i zakryłem rękami talerz. – Michałku, a czy ty kiedyś jadłeś żurek z białą kiełbaską? – mama popatrzyła na mnie. – Nie, ale nie lubię! Jak w przedszkolu był żurek, to też nie jadłem – upierałem się. Czułem, że się rozpłaczę. Nie chcę żurku i już. – Michałku, zrobimy tak. Naleję ci tylko łyżkę, spróbujesz i jak ci nie będzie smakowało, to nie będę cię zmuszała. Dobrze? – spytała mama pojednawczo. – Dobrze, ale tylko łyżeczkę. Taką malutką – pokazałem paluszkami. Spróbowałem, i wiecie co? Żurek jest pyszny. I biała kiełbaska też. Ja nie chciałem jej jeść, bo się bałem, że będzie niedobra. A kiedy mama zapytała: – Kto ma ochotę na jajeczko faszerowane, to pierwszy powiedziałem: – Ja poproszę – i też było bardzo dobre. Mniam, mniam. Teraz już wiem, że nie można mówić, że się czegoś nie lubi, tylko najpierw trzeba spróbować. W koszyczku święconka, wszystko dziś smakuje. Pan Jezus zmartwychwstał, każdy się raduje.

Rodzic zadaje dzieciom pytania do treści opowiadania. Wspólnie z dzieckiem ustala, jak wyglądają przygotowania do Świąt Wielkanocnych: wykonuje się palmy, robi porządki, sieje rzeżuchę, piecze mazurki i baby, maluje jajka, święci pokarmy.

4.Baranek z popcornu
Do zrobienia baranka potrzebujemy: kartkę kolorową na której przyklejamy białe koło, na kole przyklejamy z czarnego papieru nogi i głowę baranka, klej (najlepiej jakiś mocny typu wikol), popcorn.

 Aktywność popołudniowa
1. Zabawa w skojarzenia
Zacznij zabawę dla dziecka, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałaś, np. „gorąco”. Potem ty szukasz skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”. I tak na zmianę.
2. Poszukiwanie skarbów
Na dworze (lub w domu) w różnych miejscach (drzewa, krzaki, kamienie) schowaj jakiś przedmiot – coś słodkiego albo drobny prezent. Powiedz: „Idź do przodu, stań, idź w stronę ławki, omiń ją, szukaj na dole….”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść.

1. Five little ducks- oglądanie teledysku i słuchanie piosenki.                                                                                 https://www.youtube.com/watch?v=-ccCPcujnys
2. Zabawa ruchowa”Kto jak skacze” https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
3. „Tulipany”– wykonywanie kwiatów z papieru kolorowego i plastikowych rurek. Każde dziecko otrzymuje zieloną plastikową rurkę. Z papieru kolorowego wycina liście i kwiat tulipana i za pomocą taśmy klejącej przykleja je do plastikowej rurki. (zielone plastikowe rurki, papier kolorowy, nożyczki, taśma klejąca).
 4. „Ile jest tulipanów? R. wspiera dzieci, doskonaląc ich umiejętności przeliczania. Dzieci dzielą wykonane wcześniej tulipany na kilka zbiorów – ze względu na kolor. Przeliczają zbiory, mówią, w którym z nich jest najmniej tulipanów, w którym – najwięcej, a w których – po tyle samo.
   

Temat dnia: „Cały rok na wsi”.

Cel ogólny:kształtowanie u dzieci świadomości cykliczności w przyrodzie – pory roku; wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych; zaznajamianie dzieci z różnymi ro-dzajami prac w gospodarstwie w odniesieniu do pory roku

3.04.2020r.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: 4 obręcze; kartki w kolorach: zielonym, żółtym, czerwonym i białym;  papier pakowy; kredki; flamastry; klej; kolorowy papier; kolorowe gazety; figury geometryczne

I CZĘŚĆ DNIA:

  1. „Kolory pór roku” – zabawa dydaktyczna z rymowanką.

 Na środku dywanu leżą 4 obręcze, a w każdej z nich kartka w innym kolorze: zielona (oznaczająca wiosnę), czerwona (oznaczająca jesień), biała (oznaczająca zimę) oraz żółta (oznaczająca lato). Dzieci siedzą w kręgu. R. recytuje rymowanki, zatrzymując się kolejno przy odpowiednich obręczach. Gdy podnosi kartkę do góry, dzieci powtarzają rymowankę.

 Zieloną łąką idzie wiosna, jest kolorowa i radosna.

Żółte słońce mocno świeci, to jest lato, drogie dzieci.

Czerwień liści dookoła, to już jesień do nas woła.

 Biało, biało, coraz bielej, to dzięki zimie jest weselej.

Za drugim razem R. mówi początek rymowanki, dzieci dopowiadają. R. zadaje pytanie: Jaką porę roku oznaczają kolory: zielony, żółty, czerwony, biały? ( 4 obręcze, kartki w kolorach: zielonym, żółtym, czerwonym i białym )

2.Zabawa ruchowa”Zające”- chodzenie na czworakach podczas gry na grzechotce.

II CZĘŚĆ DNIA

1 „Mam dużo pracy” – zabawa dydaktyczna na temat pracy rolnika w każdej z pór rolnika.

 Na środku dywanu leżą 4 obręcze, a w każdej z nich kartka w innym kolorze.

 Chętne dziecko wchodzi do obręczy, w której znajduje się czerwona kartka – jest rolnikiem, mówi: jesień. Cała rodzina ustawia się dookoła tej obręczy.   R. czyta tekst dotyczący jesieni na wsi, dzieci w dowolny sposób ilustrują ruchem słuchany tekst. Dni robią się coraz krótsze i należy się spieszyć, by ze wszystkim zdążyć. Trzeba zwieźć ostatnie zbiory, zebrać owoce i zaorać pola. Jesień to czas zbiorów ziemniaków, buraków, a także czas zbiorów jabłek i gruszek w sadzie. W warzywniku gospodyni ścina kapustę i wyrywa marchewki. Rolnik wkrótce zaorze pole i zasieje nowe zboże.

 Rodzina ustawiają się dookoła obręczy, w której jest biała kartka. Chętne dziecko wchodzi do środka i mówi: zima.Rodzina  w dowolny sposób ilustruje ruchem słuchany tekst. Jest zimno i dni są krótkie. Przyroda odpoczywa. Zwierzęta muszą być trzymane w ciepłych pomieszczeniach. Rolnik przycina gałęzie drzew i rąbie drwa na opał. Potem suszy je i składuje. Jest mróz i na łąkach nie ma już trawy. Krowy zostają w oborze, a rolnik karmi je sianem. Rodzina ustawia się dookoła obręczy z zieloną kartką. Chętne dziecko wchodzi do środka i mówi: wiosna.

 Rodzina w dowolny sposób ilustruje ruchem słuchany tekst. Trawa już się zieleni i zwierzęta wychodzą na łąkę. Zboża posiane jesienią już wzeszły i potrzebują składników odżywczych, dlatego rolnik rozsypuje na polu nawóz. Wiosna to czas narodzin. W gospodarstwie rodzą się: kurczęta, cielęta i źrebięta.  Rodzina ustawia się dookoła obręczy z żółtą kartką. Chętne dziecko wchodzi do środka i mówi: lato.

Dzieci w dowolny sposób ilustrują ruchem słuchany tekst. Lato na wsi to czas żniw czyli ścinania i zbierania zboża, sianokosów i wielu innych prac. Sąsiedzi pomagają sobie nawzajem. Gospodyni w warzywniku zbiera pomidory, fasolkę i sałatę. Zrywa się część najmniejszych jabłek, aby pozostałe były dorodniejsze. ( 4 obręcze, kartki w kolorach: zielonym, żółtym, czerwonym i białym)

 2.„Jak wygląda pole wiosną, latem, jesienią i zimą?” – wykonanie wspólnego plakatu. 

  1. rysuje duże koło na arkuszu papieru pakowego. Dzieli koło na cztery części, mówiąc dzieciom: Jedna część-WIOSNA, druga – LATO, trzecia- JESIEŃ, czwarta- ZIMA. Zadaniem dzieci jest narysowanie i wyklejenie swojej części tak, aby przedstawiała daną porę roku. Po wykonanej pracy R. rozmawia z dziećmi na temat wykonanych przez nie rysunków. Tłumaczy, że na wsi jest zawsze bardzo dużo pracy, jednak zmienia się ona w zależności od pory roku.

 (papier pakowy, kredki, flamastry, klej, kolorowy papier, kolorowe gazety).

  III CZĘŚĆ DNIA

1.Zabawa dydaktyczna”Figury”. Dzieci siedzą przy stoliku. Każde ma swój zestaw figur geometrycznych. R. układa przed każdym z dzieci sześć trójkątów. Pyta: Jak nazywają się te figury? Ile ich jest? Dzieci głośno przeliczają. R. podaje kolejne polecenia do wykonania (figury geometryczne).

Na środku dywanu leżą 4 obręcze, a w każdej z nich kartka w innym kolorze: zielona (oznaczająca wiosnę), czerwona (oznaczająca jesień), biała (oznaczająca zimę) oraz żółta (oznaczająca lato). Dziecko siedzą w kręgu. Rodzic recytuje rymowanki, zatrzymując się kolejno przy odpowiednich obręczach. Gdy podnosi kartkę do góry, dziecko powtarzają rymowankę.

Zieloną łąką idzie wiosna, jest kolorowa i radosna.

Żółte słońce mocno świeci, to jest lato, drogie dzieci.

Czerwień liści dookoła, to już jesień do nas woła.

Biało, biało, coraz bielej, to dzięki zimie jest weselej.

Za drugim razem N. mówi początek rymowanki, dzieci dopowiadają.

  1. zadaje pytanie: Jaką porę roku oznaczają kolory: zielony, żółty, czerwony, biały?

2.„Gospodarskie pojazdy”- dzieci z figur geometrycznych układają traktory, kombajny, samochody

3.„Co tak smakuje” – zabawa sensoryczna. Rodzic przygotowuje słomki do napojów dla  dziecka. Przygotowuje również w słoiczkach rożne płyny np.; sok z cytryny (może być lekko rozcieńczony wodą), mocno posłodzoną wodę i mocno osoloną wodę. Dziecko nie wiedza co znajduje się w pojemnikach. Rodzic zachęca do spróbowania przygotowanych płynów (zwraca uwagę aby spróbowały małą ilość). Następnie każde dziecko ocenia smak i wymienia ulubione potrawy, smakołyki, które kojarzą mu się z tym smakiem.

  1. Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz?’ Dziecko siedzi w kole. Rodzic mówi zdanie, jeśli jest ono prawdziwe, dzieci klaszczą w ręce. Jeśli jest ono fałszywe wstają i tupią. Fałszywe zdania mogą być np. takie:
    Wieś jest większa od miasta.
    Zima zbieramy z pola zboże.
    Krowy jedzą cukierki i ciasto.
    Traktor to maszyna do robienia naleśników.
    Jabłka rosną na grządce.

5.Stary Donald farmę miał – zabawa przy piosence
www.youtube.com watch

Stary Donald farmę miał Youtube

Aktywność popołudniowa

Zabawy słuchowe, oddechowe, analizy i syntezy wyrazu, usprawniające aparat mowy.

1.” Dzień dobry zwierzątka- zabawa fabularyzowana usprawniająca narządy mowy

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie(oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).
Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku(kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał –kukuryku!!
Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały –ko – ko – ko!!Na śniadanie kurki zjadły ziarenka(chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).
Obudził się też piesek, zaszczekał –hau hau, hau!!Pobiegał w koło podwórka(usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy(wysuwanie szerokiego języka do brody).
Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał –miau, miau!!Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki).
W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi(wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).
Krowa zaryczała –muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi(parskanie, kląskanie).
A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).

Drodzy Rodzice

W wolnej chwili zachęcam do ćwiczeń z dziećmi.

  Ćwiczenia rozluźniające.

  •  „Kołyska” – rodzic siada za dzieckiem i je obejmuje, po czym delikatnie kołysze
  • „Zegar” -Dziecko siedzi, ręce opuszczone wzdłuż ciała. Na słowo: „bim – bam,” dziecko pochyla głowę w bok w jedną i drugą stronę.
  • „Muzyka” -Leżenie na plecach, szarfą przesłaniamy oczy. Ruch: Wsłuchiwanie się w spokojną muzykę relaksacyjną.
  • Tędy płynie rzeczka – masażyk

Tędy płynie rzeczka, (ruch falisty od głowy do bioder),
idzie pani na szpileczkach, (stukanie palcami wskazującymi wzdłuż kręgosłupa),
Tu przebiegły konie – patataj, (stukanie piąstkami wzdłuż kręgosłupa),
tędy przeszły słonie, (klepanie dłońmi ułożonymi w kształcie łódeczki),
A tu idzie szczypaweczka, (leciutkie szczypanie od krzyża do głowy),
zaświeciły dwa słoneczka, (dłonie otwarte, palce złączone, masaż spiralny),
Spadł drobniutki deszczyk, (lekkie pukanie wszystkimi palcami),
czy przeszedł cię dreszczyk? (lekkie szczypanie szyi),

  • Rodzinka

Ten paluszek to jest dziadziuś, (kciuk)
a ten obok to babunia, (wskazujący)
Ten paluszek to jest tatuś, (środkowy)
a ten obok to mamunia. (serdeczny)
A ten to dziecinka mała ……(tu pada imię dziecka – mały palec)
I jest rodzinka cała (zamykamy rączkę dziecka w piąstkę).

  • Idzie myszka do braciszka.

Idzie myszka do braciszka.
Tu wskoczyła, tu się skryła.
(ruchy tak jak w zabawie ,,Idzie rak”. Na słowa „tu wskoczyła, tu się skryła” chowamy rękę pod pachę, a następnie za kołnierz dziecka).

 Ćwiczenia elongacyjne.

 

  1. „Strzała” – leżenie tyłem na materacu z wyprostowanymi nogami i rękami .
  2. „Rakieta” – leżenie przodem na materacu z wyprostowanymi nogami i rękami .
  3. „Drzewo” – dziecko stoi przy ścianie, wyciąga głowę w górę pamiętając o prawidłowej postawie ciała.

 

 2.Mobilizowanie organizmu do wysiłku poprzez gry i zabawy z elementami korekcji.

  • „Zdmuchnij świeczkę” – siad skrzyżny z rękami ułożonymi w „skrzydełka”, dłonie zaciśnięte w pięści a jeden palec wyprostowany i skierowany do góry jest „zapaloną świeczką”. Na sygnał dziecko obraca głowę w lewo i „zdmuchuje” lewą „świeczkę”. następnie skręcają głowę w prawo i zdmuchuje prawą „świeczkę”. Na hasło „zapal świeczkę” dziecko prostuje po jednym palcu każdej dłoni.
  • „Baletnica” – dziecko siedzi na krześle, czubki palców dotykają podłogi, pięty uniesione. Na sygnał przestawia kolejno stopy do przodu, do tyłu i w bok – imitują kroki baletnicy chodzącej na palcach.
  • Zrywanie kwiatów – leżą na brzuchu z dłońmi pod brodą. Na sygnał dz. unoszą ręce i głowę nad podłogę i imitują ruchy zrywania kwiatów.
  • „Zły kot” – dziecko czworakuje na kolanach (kolana na szer. bioder), ręce opiera na podłodze na szer. barków. Na sygnał chowa głowę między barkami (broda dotyka klatki piersiowej).
  • „Motylek”- Siad skrzyżny, dłonie na kolanach, ręce ugięte pod kątem prostym  w stawie kolanowym. Ruch – spychanie kolan w dół ciężarem ciała i siłą ucisku rąk.
  • „Rak”- siad prosty, piłka między kolanami, ręce oparte za plecami, wznos bioder w górę – przejście do podporu tyłem. Na sygnał poruszanie się w tej pozycji po sali.
  • „Ciężary” – siedząc głęboko na krześle, między kolanami poduszeczka, podudzie związane. Ruch – unoszenie nóg do poziomu – wytrzymać licząc do trzech.
  • „Tańcząca piłka” – między kolanami umieszczona piłka. Ruch – skoki.                                             

                                                                                       Anna Przybysz

 

Temat dnia: „Jakie maszyny pomagają rolnikowi?

Cel ogólny:rozwijanie wyobraźni w zabawach konstrukcyjnych; kształtowanie umiejętności współpracy

2.04.2020r.

1.„Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?” – rozmowa na temat pracy rolnika na podsta­wie zdjęć i doświadczeń dzieci.

Dziecko siedzą na dywanie. Rodzic pyta dziecko: Jakie znasz maszyny i urządzenia, które pomagają rolni­kowi w jego ciężkiej pracy? Dziecko wymienia nazwy maszyn. Rodzic rozkłada na dywanie zdjęcia, wśród zdjęć m.in. traktor, kombajn zbożowy, silos, pług, siewnik.( mogą być zabawki dzieci) Rodzic opowiada o maszy­nach rolniczych na podstawie poniższych informacji:

Kombajn zbożowy – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je (czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.

Silos – to zbiornik do przechowywania ziarna, jednak zanim ono tam trafi, musi być bardzo dokład­nie wysuszone, bo inaczej szybko zapleśnieje.

Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wyko­rzystywać przy różnych pracach.

Prasa belująca – służy do zbierania siana z pola i zwijania go w bele.

Pług – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona.

Siewnik – maszyna do rozsiewania ziarna po polu

2.„Traktor”– praca plastyczna, wykonanie dowolną techniką maszyny rolniczej jaką jest traktor.

3.„Co zrobić, by sól była miałka?” – rozdrabnianie soli za pomocą moździerza kuchennego.Można użyć do tej pracy innych urządzeń.

4.Zabawy integracyjne z chustą mamy i piłką

Według pomysłu i kreatywności rodziców i dzieci.

 5.Zabawa dydaktyczna- „Have you  any wool”? (milk, water). Śpiew piosenki „Black sheep”. Przeliczanie liczebnikami porządkowymi przedmiotów ustawionych w rzędzie: first ,second. Stosowanie określników kolejności: next, last.

Aktywność popołudniowa:

 
 1.Zabawa ruchowa”Ptaki do gniazd”. Dzieci biegają podczas gry na instrumencie, a na polecenie R. zatrzymują się obręczach.

2.”Oznaki wiosny”- wycinanie nożyczkami z kolorowych gazet obrazków związanych z wiosną: kwiaty, pąki liści, trawa itp.”, następnie  naklejanie ich na białym kartonie i rysowanie kredkami.

3.”Karmimy kurki”- ćwiczenia oddechowe.

Przenoszenie za pomocą słomki, ziarenek papierowych (porwanych małych skrawków papieru które podarło dziecko) z kartki na rysunek kury.

Zabawa ruchowa na dobry początek dnia “Wygibasy z naszej klasy”

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

 Temat dnia:” Pieczemy chleb”.

Cel ogólny:rozwijanie umiejętności tworzenia i przeliczania zbiorów; zapoznanie dzieci z etapami powstawania chleba; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspre-sji ruchowej

 01.04.2020r.

1.„Ile mam tu figur?” – zabawy w tworzenie zbiorów różnych figur geometrycznych. Rozwijanie umiejętności tworzenia i przeliczania w zakresie 6.

2.Zabawa ruchowa „Zające skaczą po łące- dzieci skaczą na czworakach jak zające, a na  na polecenie- STOP, zatrzymują się w bezruchu.

 ŚRODKI DYDAKTYCZNE: 1 kg mąki; 2 saszetki suchych drożdży; litr wody; 2 łyżki cukru; 1,5 łyżeczki soli; otręby; pestki słonecznika; pestki dyni; masło do posmarowania foremek; duża miska; duża łyżka do mieszania; 3 prostokątne formy; ściereczka; szarfa; tamburyn; CD; figury geometryczne; plastelina

II CZĘŚĆ DNIA

  1. „Jak produkowany jest chleb?- film edukacyjny o pieczeniu ,https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA
  2. „Pieczemy chleb” – przygotowanie chleba do wypieku. Dziecko siedzi przy stole . Na stoliku R. przygotowane są: 1 kg mąki, 2 saszetki suchych drożdży, litr wody, 2 łyżki cukru, 1,5 łyżeczki soli, otręby, pestki słonecznika, pestki dyni, masło do posmarowania foremek, duża miska, duża łyżka do mieszania, 3 prostokątne formy, ściereczka. Dziecko podchodzi do R. i wsypuje kolejne składniki do miski, dokładnie miesza łyżką wszystkie składniki.następnie otrzymuje blachę, małą kostkę masła i garść otrębów w miseczce. Zadaniem dziecka jest posmarowanie blachy i wysypanie jej otrębami. Dokładnie wymieszane ciasto R. stawia w ciepłym miejscu i po (ok.) godzinie razem z dziećmi przekłada je do wcześniej przygotowanych foremek. Dziecko wraz z R. zanosi blachy z ciastem do kuchni. Chleb piecze się około godziny w temperaturze 180 C (1 kg mąki, 2 saszetki suchych drożdży, litr wody, 2 łyżki cukru, 1,5 łyżeczki soli, otręby, pestki słonecznika, pestki dyni, masło do posmarowania foremek, duża miska, duża łyżka do mieszania, 3 prostokątne formy, ściereczki)

    5.”Pieczywo”- lepienie z plasteliny różnych rodzajów pieczywa: chleb, bułeczki,rogaliki.

    6.„Zaczarowany berek” – zabawa bieżna.

Jedno dziecko jest berkiem (ma szarfę). Dzieci biegają swobodnie po sali, dziecko dotknięte przez berka staje z rozstawionymi szeroko nogami, jeśli inne dziecko przejdzie pomiędzy nimi – wraca do zabawy. (szarfa)

III CZĘŚĆ DNIA

  1. Mało nas – zabawa integracyjna z piosenką.

      8.Degustacja chleba przygotowanego rano.

Dziecko siedzi na dywanie przed nim zestaw figur geometrycznych ( można wyciąć z kartonu,kartek, gazet figury geometryczne) Rodzic podaje polecenia: Podziel figury tak, aby w każdej grupie były te same figury. Ile jest trójkątów, kół, kwadratów, prostokątów? Teraz podziel figury kolorystycznie. Ile jest figur czer­wonych, żółtych, niebieskich…?

   2.Zagadka – Co to znaczy być zdrowym ?

Pogadanka rodzica z dzieckiem na temat zdrowia, zdrowego odżywiania.

   3 Przypomnienie dzieciom czym jest Piramida zdrowego odżywiania. Rodzic zwraca szczególną uwagę na pierwsze piętro piramidy, że są to kasze, ryż, makarony, pieczywo różnego rodzaju i te produkty noszą ogólną nazwę produktów zbożowych .

Bajka „ Jak powstaje chleb”. Po przeczytaniu bajki nauczyciel pyta dzieci, gdzie były zwierzątka, czy pamiętają co robi się we młynie. Przypomina, że ze zbóż, które trafiają do młyna robi się mąkę, a z mąki powstają takie produkty, jak: chleb, naleśniki, kluski czy pierogi. Następnie pyta, jakie rodzaje pieczywa dzieci znają (chleb, bułki itd.). Wyjaśnienie dzieciom znaczenia zdrowotnego w spożywaniu produktów pełnoziarnistych.

Od ziarenka do bochenka – lekcja dla przedszkolaków …

www.youtube.com watch

4.Piosenka pt „Mało nas, mało nas.
Mało nam, mało nam
Do pieczenia chleba
Jeszcze nam , jeszcze nam.
Mąki tu potrzeba”


Mało nam, mało nam
Do pieczenia chleba
Jeszcze nam , jeszcze nam
Mąki tu potrzeba”


Mało nam, mało nam
Do pieczenia chleba
Jeszcze nam , jeszcze nam
Mąki tu potrzeba”

Mało nam, mało nam
Do pieczenia chleba
Jeszcze nam , jeszcze nam
Mąki tu potrzeba”

Wszystko mam, wszystko ma
Do pieczenia chleba
Zaraz tu , zaraz tu
Upiekę bochen chleba.

Aktywność popołudniowa:

1.Wspólne śpiewanie piosenek z dziećmi poznanych w przedszkolu.

2.Układamy takie same wzory

Rodzic układa z przygotowanych obrazków dowolny rytm 2-3 elementowy, np. deszcz,śnieg,chmura… Zadaniem dziecka jest ułożenie obrazków w takiej samej kolejności według wzoru.

 

Uwaga! Konkurs!
Zapraszamy do udziału w naszym pierwszym zdalnym konkursie na „Najpiękniej udekorowany mazurek wielkanocny”.
Regulamin konkursu dostępny w zakładce STREFA RODZICÓW 

Obraz może zawierać: jedzenie

Temat dnia: „Siejemy rzeżuchę”.
Cel ogólny:budowanie wiedzy dzieci na temat cyklu rozwoju roślin, rozwijanie u dzieci umiejętności wnikliwej obserwacji przyrody

31.03.2020r.

1.„Moja uprawa” – zasianie rzeżuchy.
Rodzic tłumaczy dziecku: Dzisiaj założymy swoje własne uprawy rzeżuchy. Będziemy dokładnie obser­wować, jak z nasiona wyrastają małe korzonki. Następnie zobaczycie zielone kiełki. Dziecko ma plastikowy talerzyk, kawałek waty i pół kubeczka wody. Dziecko układa grubą warstwę waty na talerzu. Rodzic podchodzi do dziecka i nasypuje na dłoń nasiona rzeżuchy, dziecko zasiewaje równomiernie na wacie, następnie podlewają wodą z kubeczka i ustawiają swoje uprawy na parapecie. Każdego dnia dziecko podlewa i obserwuje zmiany.
2.Zestaw ćwiczeń ruchowych.
„Maszyny rolnicze” – dziecko zatrzymuje się. Na sygnał rodzica np. traktor, kombajn, wóz z koniem,dzieci głosem i ruchem naśladuje maszyny rolnicze.
„Bocian” – dziecko chodzi po obwodzie koła, podnosząc wysoko kolana i klaszcząc w dłonie, ręce mają wyprostowane. Podczas wykonywania tych gestów dziecko mówi kle, kle…
„Berek kucany” – dziecko porusza się w dowolny sposób po pokoju w rytm muzyki. Gdy tamburyn milknie, dziecko przykuca. Zabawę należy powtórzyć kilkakrotnie.
3.„Czym nakarmię kota, a czym konia?” – pogadanka na temat pożywienia dla zwierząt. Dziecko siedzi przy stoliku rodzic pyta dziecko: O czym trzeba pamiętać, gdy ma się zwierzę? (dzieci podają swoje pomysły, rodzic nakierowuje wypowiedzi dzieci tak, aby padła odpowiedź, że najważniej­sze jest odpowiednie pożywienie) Czy wszystkie zwierzęta możemy karmić w ten sam sposób?
4.„Wymarzony ogródek” – wykonanie makiety z plasteliny ( można wykorzystać inne materiały)
Dziecko otrzymuje tekturową podkładkę, na której będzie wykonywać projekt ogródka. Wspólnie z rodzicem wymieniają jakie elementy mogą znajdować się w takim ogródku (trawa, kwiaty, krzewy, drzewa). Następnie tworzą makietę swojego ogródka.

Aktywność popołudniowa:
1.Zabawa ruchowa”Koci grzbiet”. Podczas gry na grzechotce, dzieci chodzą na czworakach jak kotki, a na przerwę w grze na instrumencie, zatrzymują się w miejscu i wykonują”koci grzbiet”. Zabawę powtarzamy 3 razy.
2.Jaka to sylaba?- dzielenie wyrazów na sylaby i wyklaskiwanie ich ilości.
Rodzic podaje słowo, np.kotek;
Dziecko dzieli na sylaby: ko-tek i klaszcze 2 razy, bo słowo ma 2 sylaby itd.:
mo-tek, nos, dom, las, o-ko, kro-wa, ku-ra, za-gro-da, ma-pa, glo-bus, no-ga, o-ku-la-ry, wa-zon
3.Zabawa badawcza ,, Co pływa, co tonie?’’ Przygotuj miskę z wodą oraz kilka przedmiotów, np. metalowy klucz, piórko, guzik, kora drzewa, kamyk, styropian, piasek, spinacz biurowy, drewniany patyczek, liść, gąbka itp. Obserwujemy i omawiamy co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski:

  

Temat tygodnia: „Praca rolnika”.
Temat dnia: „Z wizytą u Babci i Dziadka na wsi”.
Cel ogólny:wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas pobytu na wsi; kształtowanie odpowiedzialności za zwierzęta.

30.03.2020r.

1.„Z wizytą u babci i dziadka na wsi” – rozmowa na temat bezpieczeństwa na wsi oraz obowiąz­ków związanych z posiadaniem zwierząt na podstawie doświadczeń dzieci.Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas pobytu na wsi.
2.„Wiosna w wiejskiej zagrodzie”- słuchanie opowiadania D. Niewoli.

„Wiosna w wiejskiej zagrodzie” D.Niewola
Przemek pojechał z rodzicami na wieś, do babci. Podróż była daleka, ale chłopiec nie marudził ani trochę, tak bardzo podobał mu się babciny domek z ogrodem, obora i podwórko, po którym spacerowały kury, kaczki i kotek Filutek.
-Już chciałbym tam być-mruczał.
Droga prowadząca przez wieś była bardzo wąska-auta z trudem się mijały.
-Nareszcie-odetchnął Przemek, gdy wszyscy stanęli przed furtką babcinego domu.
Chłopiec pierwszy pchnął bramę, wbiegł na podwórko i …
Wielkie białe ptaszysko sycząc i wyciągając dziób sunęło na niego.
-Ratunku! On mnie zje!- darł się chłopiec.
Napastnik jednak wcale nie przestraszył się krzyku, tylko syczał dalej. Z opresji wyratowała wnuka babcia.
-To gąsior- wyjaśniła-Jest zły, bo nie lubi koloru czerwonego (a taki właśnie miał dres miał Przemek).
Gdy chłopiec trochę ochłonął i zjadł pajdę wiejskiego chleba z miodem, rozejrzał się po podwórku.
-Babciu! Babciu!- wołał- Popatrz, jakie żółciutkie kłębuszki.
-To małe kaczki- wyjaśniła. -Aza też ma potomstwo-dodała.
Za chwilę chłopiec głaskał pieski, które lizały jego ręce.
-Łaskoczesz-mówił śmiejąc się do brązowego szczeniaczka.
Niespodzianka czekała go też w oborze, bo okazało się, że obok brązowej krowy stoi brązowy cielaczek.
W kurniku zaś podsłuchał rozmowę kur.
-Ko, ko-już wkrótce będą pisklęta.
-Kod-ko dak, tak, tak.
Wieczorem pełen wrażeń gawędził wesoło z babcią.
-Jakie to dziwne -mówił-że na wiosnę w zagrodzie jest tylu nowych lokatorów.-Kaczuszki, gąski, cielaczek-wyliczał.
-Zgadnij wnusiu, jakie jeszcze małe zwierzątka wnet tu zobaczysz?- pytała babcia.
Może…-może świnki-odrzekł Przemek.

3.Rozmowa na temat opowiadania kierowana pytaniami nauczyciela:
Gdzie pojechał Przemek z rodzicami?
Kogo wystraszył się Przemek na podwórku?
Jakie zwierzęta zobaczył Przemek?
Jak nazywają się dzieci wymienionych zwierząt? (kaczka, gęś, krowa, pies, kura)
Jakie odgłosy wydają wymienione zwierzęta? (gęś, kaczka, krowa, kura, kogut, pies, kot)
Rodzic rozmawia na temat wsi , zadaje pytania : Czy byliście kiedyś na wsi? Jakie zwierzęta można tam spotkać? Na co trzeba zwracać uwagę, gdy podchodzi się do zwierząt? Czy można podchodzić do zwierząt, których się nie zna? Czy można podchodzić do zwierząt od tyłu? Czy mieliście kiedyś jakąś przy­godę związaną ze zwierzętami na wsi? Przy rozmowie rodzic może wykorzystać książeczki o wsi, plastikowe zwierzątka dzieci, pluszaki , może również wykorzystać zdjęcia wsi i zwierząt gospodarskich.
4.”Karmimy kurki”- ćwiczenia oddechowe.
Przenoszenie za pomocą słomki, ziarenek papierowych z kartki na rysunek kury.

5.Zabawa ruchowa „Zwierzątka” dziecko chodzi po pokoju , rodzic ma za zadanie wymienić nazwę zwierzątka z gospodarstwa wiejskiego , natomiast zadaniem dziecka jest zamienienie się w to zwierzątko(dziecko chodzi
tak jak podane zwierzątko, wydawać dźwięki).

6.”Black sheep”- słuchanie piosenki. Śpiew piosenki. Ćwiczenia słownikowe: sheep, black sheep, wool, boy, bag, three bags. Przeliczanie liczebnikami głównymi przedmiotów w najbliższym otoczeniu https://www.youtube.com/watch?v=pTxisFc_dc81-3
Baa, baa, black sheep,
Have you any wool?
Yes, sir, yes, sir,
Three bags full;
One for the master,
And one for the dame,
And one for the little boy
Who lives down the lane.
Aktywność popołudniowa:
1.Zabawa ruchowa „Słońce świeci- deszcz pada”. Dziecko biega po pokoju  na polecenie: słońce świeci, a na polecenie: deszcz pada, kuca w miejscu i wystukuje opuszkami palców o podłogę, głos stukających kropel deszczu.
2.”Wiosna”- układanie w całość obrazka pociętego na 6 części.
3.”Kot w butach”-słuchanie bajki czytanej przez rodzica lub audiobook. https://www.youtube.com/watch?v=Ap0T6brPSpoI

  

Temat dnia: „Robimy ser”

27.03.2020r.

Przebieg:

1„Co daje nam krowa, a co kura?” – układanie opowiadania na podstawie ilustracji.

Dziecko siedzi na dywanie, rodzic kładzie na dywanie cztery ilustracje przedstawiające: krowę, pastwisko, gospodarza, mleko. Mówi : przypatrz się tym ilustracjom. Co przedstawia każda z nich? Dziecko opisuje po kolei każdą ilustrację. Następnie rodzic mówi dzieciom: Rysunki, które tutaj leżą, opisują pewną historię, spróbujmy razem ją opowiedzieć. Rodzic kieruje dziećmi tak, aby powstała następująca historia:

Była sobie krowa. Cały dzień pasła się na pastwisku, żuła trawę, odpoczywała. Przyszedł gospo­darz, zabrał ją do obory. Tam wydoił krowę. Dzięki temu mamy pyszne mleko. N. zbiera ilustracje i rozkłada cztery nowe przedstawiające: kurę, kupkę ziaren, kurę w gnieździe na grzędzie, jajko. Mówi do dzieci: Przyjrzyjcie się tym ilustracjom. Co przedstawia każda z nich? Dzieci opisują po kolei każdą ilustrację. Następnie N. mówi dzieciom: Rysunki, które tutaj leżą, opisują pewną histo­rię, spróbujmy razem ją opowiedzieć. N. kieruje dziećmi tak, aby powstała następująca historia: Była sobie kura. W ciągu dnia chodziła po wybiegu, wydziobywała ziarna z ziemi. Później poszła do kurnika, usiadła i zniosła jajko.

 2.„Robimy ser!” – wspólne robienie białego sera z krowiego mleka.

Dzieci siedzą lub stoją przed stolikiem, na którym N. zgromadził następujące rzeczy: 1 litr zsiadłego mleka w dużej misce, pół litra zagotowanego, bardzo gorącego mleka (nie UHT), śmietankę 30% (ok. dwóch łyżeczek), sitko i miskę na serwatkę. N. pyta dzieci: Co znajduje się na moim stole? Do czego to służy? Jakie zwierzę dało nam te produkty? Co możemy zrobić dzięki tym rzeczom? N. powoli wykonuje następujące czynności, tłumacząc dzieciom, co robi.

  1. Wlewa gorące słodkie mleko do miski ze zsiadłym mlekiem i długo miesza, aby wystygło, w tym czasie powstaje skrzep.

2.Przelewa skrzep z serwatką do sitka, tak aby serwatka spływała do miski.

Rodzic  tłumaczy dziecku: Teraz nasz ser musi postać tak długo, aby cała serwatka spłynęła do miski. Wtedy ser będzie gotowy i będziemy mogli go spróbować.

  1. Przesyłam również linki do pracy matematycznej

http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.phpf=zab_21_00074_PR&k=k0205&d=zab
http://www.pedagogpisze.pl/2016/04/zwierzeta-wiejskie.html

Aktywność popołudniowa

– Zabawa ruchowa -„Kolory”. Uczestnicy zabawy tańczą w rytm dowolnej muzyki, gdy muzyka cichnie rodzic wymienia dowolny kolor – uczestnicy zabawy musza jak najszybciej dotknąć danego koloru dłonią.

Ćwiczenie logopedyczne – zabawy mimiczne usprawniające aparat artykulacyjny – pokazywanie twarzą emocji (można pokazać dziecku emocje na własnej twarzy

– radość
– smutek
– złość
– strach
– zdziwienie
– rozpacz

Przesyłam również kilka propozycji zabaw paluszkowych , ruchowych, matematycznych, plsatycznych dla dzieci do wykorzystania w wolnej chwili.


http://twelvemakesadozen.blogspot.com/2011/11/guest-blogger-birthday-party-by-teach.html 
https://dollarstorecrafts.com/2011/04/make-cardboard-tube-farm-animals/

http://www.mamywsieci.pl/twojedziecko/zabawy-paluszkowe-rozwijaj-zmys-y

https://www.youtube.com/watch?v=MHFpBY85ahk

https://www.youtube.com/watch?v=x9x5BdvCI44

https://www.youtube.com/watch?v=0HV4QZ7y2DI

https://www.youtube.com/watch?v=stg9EYDGn4g 

 1.„Myszka”– lepienie z plasteliny.                                                                                                                                                                                                                                                                  2. Zabawa kołowa „Uciekaj myszko do dziury” – sprawne ustawianie się w kole z rodziną.                                                                                                                                                                          3. „W krainie sera”- film edukacyjny. Zapoznanie z procedurą przemysłowej produkcji sera. Słuchanie i naśladowanie głosów zwierząt. https://youtu.be/adyD07I9shY

 

Drodzy Rodzice

W związku z zaistniałą sytuacją zachęcam do ćwiczenia w domu ze swoimi dziećmi.Dwa razy w tygodniu po 30 min.wspólnej aktywności ruchowej jest jak najbardziej wskazane.
Ćwiczenia ożywiające i wzmacniające więź rodzic-dziecko:
1.Bieg dziecka dookoła stojącego w miejscu rodzica, na sygnał rodzic łapie dziecko jak najszybciej za biodra i oboje zastygają bez ruchu tworząc rzeźbę. Powtarzamy kilka razy ,za każdym razem inna figura, potem zmiana ról – dziecko stoi , rodzic biega.
2.Rodzic wykonuje klęk podparty, a dziecko przechodzi tunelem pod ciałem dorosłego, między ramionami, nad rodzicem , nad nogami….(wskazane własne pomysły przejść).
3.Dziecko robi podpór przodem, biodra wysoko, kolana proste, a rodzic przeczołguje się pod dzieckiem.
Życzę dużo zdrowia i owocnej wspólnej zabawy ze swoimi dziećmi.
Dołączam również krótką prezentację w celu przypomnienia jak należy poprawnie siedzieć, leżeć czy poruszać się po domu.
Anna Przybysz

Temat dnia: „Czyje to jajko?”

26.03.2020r.

Przebieg:

1.„Czyje to jajko?” – rozmowa na temat wielkości jajek na podstawie doświadczeń dziecka i materiałów.

Dziecko siedzi obok rodzica. Rodzic pokazuje kurze jajko i pyta dzieci: Co to jest? Czy wiecie, jaki ptak zniósł to jajko? Jakie inne ptaki mogą mieszkać w gospodarstwach wiejskich lub farmach? Rodzic. pokazuje zdjęcia tych ptaków. Jak myślisz, którego ptaka jajko jest mniejsze od jaja kurzego? Rodzic kładzie przed dzieckiem kurze jajo, następnie chętne dziecko kładzie po lewej stronie jaja zdjęcie przepiórki. Jak myślisz, jajo którego z tych ptaków jest największe, dziecko kładzie po prawej stronie kurzego jaja zdjęcie strusia (zostawiając miejsce na jeszcze trzy zdjęcia). Rodzic  pokazuje pozostałe trzy zdjęcia: gęsi, kaczki, indyka, i pyta dzieci: Jak myślicie, który z tych ptaków znosi największe jajko?  Dziecko kładzie zdjęcie gęsi po lewej stronie zdjęcia strusia. N. tłumaczy: Jaja indyka i kacz­ki są podobnej wielkości, są nieco większe od jaja kurzego, ale mniejsze od jaja gęsi. Dziecko układa zdjęcia indyka i kaczki w pustym miejscu pomiędzy jajkiem kurzym a zdjęciem gęsi.

2.„Czy umiesz tak jak ja?” –zabawa z elementami równowagi.

Dziecko stoi w dowolnych miejscu pokoju  tak, aby  widział rodzica. Rodzic pokazuje ruch, a dzieci go naśladują. Rodzic . mówi: Czy umiesz tak jak ja: stać na jednej nodze? narysować stopą jajko na podłodze? podnieść nogę zgiętą w kolanie i klasnąć pod nią?robić dwa kroki w przód z zamkniętymi oczami? obrócić się szybko i stanąć na jednej nodze?

3.„Zróbmy pastę!” – wspólne wykonanie pasty jajecznej.

Rodzic razem z dzieckiem idzie do łazienki,  dziecko dokładnie myje ręce mydłem. W czasie mycia rąk dzieci recytują rymowankę:

Nasze ręce są dziś brudne.

Są na nich jakieś plamy trudne.

Woda po nich pięknie spływa.

Brzydkie plamy zmywa.

Dziecko siada przy stoliku,stole, ma talerz, jajka ugotowane na twardo i widelec.  Dziecko dokładnie rozgniatają jajka widelcem. Gdy jajka są już rozgniecione, rodzic podchodzi po kolei do  dziecka, które następnie zsuwa jajko widelcem z talerzyka do dużej miski. Rodzic robi pastę jajeczną: dodaje do jajek majonez i miesza dokładnie składniki w dużej misce. Dziecko nakrywa do stołu: przygotowują serwetki, talerzyki. Rodzic z dzieckiem  smaruje chleb pastą jajeczną. Po zjedzeniu kanapki dziecko sprzątają po posiłku, wycierają stoły.

Aktywność popołudniowa: wysłuchanie opowiadania o emocjach, moja propozycja; A. Stążak – Gawrysiak Self- Reg Opowieści dla dzieci o tym jak działać gdy emocje biorą górę; rozdział 2 „O rozwalonym helikopterze i o emocjach które czasem nami rządzą”.

 1.Old MacDonald had a farm– improwizacja ruchowa przy piosence. Ćwiczenia słownikowe: farm, cow, sheep, pig, duck https://www.youtube.com/watch?v=EGymN-Lc87M

2.Zabawa ruchowa”Kto jak skacze” z wykorzystaniem piosenki z teledyskiem https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
3.„Brzydkie kaczątko”– słuchanie bajki czytanej przez rodzica.
4.Zabawa kołowa”Kółko graniaste”– wyzwalanie radości ze wspólnej zabawy z rodzicami.
 

Temat dnia: „Podwórkowa orkiestra”

25.03.2020r.

Przebieg:
1.Dopowiedz i zrób– zabawa z rymami.
Rodzic :mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiada dziecko. Dzieci wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy.
2.„Jak robi krowa, jak robi koń?” – zabawy z naśladowaniem głosów zwierząt gospodarskich.
Naśladowanie głosów zwierząt na podstawie wykorzystania inwencji twórczej rodzica ( rodzic może sam wydawać dźwięki bądź pomóc sobie nagraniami z youtube z głosami zwierząt. Po usłyszeniu głosu zwierzęcia dzieci mówią, jakie to zwierzę, następnie próbują samodzielnie na­śladować ten głos.
3. Wiersz „Dzień na wsi”. Dominika Niemiec
Pobyt na wsi u dziadków to dopiero wyzwanie…
Dzień się tam zaczyna inaczej, wcześnie jest śniadanie.
Trzeba zadbać od rana o wszystkie zwierzęta,
o królikach, o świnkach, o owcach pamiętać.
Dać jeść i pić bez wyjątku
wszystkim w całym obrządku.
Owce wypuścić na hale,
to dla nich miejsce wspaniałe.
Już słychać radosne beczenie, chrumkanie,
to znaczy, że zwierzętom smakuje ich śniadanie.
Konie są w stajni bardzo szczęśliwe,
gdy im porządnie rozczeszę grzywę,
gdy je z czułością, dokładnie wyszczotkuję,
parskają głośno, mówiąc „dziękuję”.
W stajni, w chlewiku, na dworze, cały dzień trwa praca.
Dopiero gdy się ściemnia, z dziadkiem do domu wracam.
Jestem zmęczony, lecz wiem, że gdy zwierzętom troskę okażę,
sam kiedyś będę jak dziadek wspaniałym gospodarzem.
Rozmawia z dziećmi na temat wiersza: O jakim miejscu była mowa w wierszu? O kogo trzeba zadbać w gospodarstwie? Jak trzeba zadbać o zwierzęta? Dlaczego trzeba dbać o zwierzęta? Czy praca na wsi jest lekka, przyjemna? Czy chcielibyście kiedyś pojechać na wieś i opiekować się zwierzętami? W czym moglibyście pomóc gospodarzowi na wsi?
4. Ile masz królików, gospodarzu?” – zabawa ruchowa z ele­mentem liczenia.
Rodzic przygotowuje koszyk, wrzuca do niego kilka marche­wek. Dziecko ma za zadanie policzyć ile jest marchewek w koszyku( mogą być inne przedmioty). Następnie rodzic chodzi po pokoju i rozrzuca marchewki , zadaniem dziecka jest policzenie marchewek rozrzuconych po pokoju. Ma także sprawdzić czy wszystkie marchewki zostały wyrzucone z koszyka. Oczywiście zamieniamy się rolami dziecko- rodzic, rodzic-dziecko.

1.Zabawa ortofoniczna -„Jaki głos wydaje zwierzę?”- naśladowanie głosów zwierząt gospodarskich i odgadywanie ich nazw: kaczka, indyk, koza, pies, kot.

2.Zabawa ruchowa„Koci grzbiet? Podczas gry rodzica na grzechotce dzieci chodzą na czworakach ,a na przerwę w muzyce zatrzymują się i robią koci grzbiet. 

3.”Marchewki dla królików„-praca techniczna (arkusz folii, pomarańczowa bibuła, zielona wstążka lub zamiennik).Dziecko zwija folię w rożek.Wrzuca do środka pomarańczową bibułę i zawiązuje stożek zieloną wstążką, która imituje natkę marchewki.

 
Aktywność popołudniowa: „Robimy porządki” – wspólne sprzątanie pokoju dziecka, wyznaczenie roli i zadań dziecku np. wytarcie kurzu na stoliku lub szafce, ułożenie zabawek na półce, itp. / Zabawy w gry planszowe.

Temat dnia: „Gdzie mieszkają zwierzęta z wiejskiego podwórka?”

24.03.2020r.

Przebieg:
1.„Kogo mogę spotkać na wsi?” – opowieść ruchowa.
Rodzic czyta opowiadanie, dziecko wykonuje ruchy odpowiednio do słuchanej treści: Jest ranek. Słońce powoli oświetla podwórko. Pierwszy na podwórku pojawia się kogut. Chodzi dumnie, wysoko stawia nogi, rusza głową na boki, nagle głośno pieje: kukuryku! Kury z niezadowoleniem kręcą się na grzędach, później jedna za drugą wychodzą z kurnika, gdacząc: ko, ko, ko, ko… Na podwórku robi się coraz weselej. Nareszcie z domu wychodzi gospodarz, jest bardzo wcześnie, dlatego go­spodarz przeciąga się i szeroko otwiera buzię, ziewając. Między jego nogami prześlizguje się szara kotka, na pewno pójdzie na pole szukać myszki… Pora zadbać o swoje zwierzęta – myśli gospo­darz i, mocno stawiając kroki, idzie w stronę stajni, bo tam czekają na niego dwa głodne konie. Gospodarz nalewa im wody i podaje widłami siano – gdy będzie cieplej, wyprowadzi je na dwór. Zadowolone konie wierzgają kopytami i rżą radośnie: iha, haha, iha, haha. Teraz pora wyprowa­dzić krowy z obory. Gospodarz otwiera ciężkie drzwi. Wita się ze swoimi czterema krowami, przy­wiązuje im specjalny sznurek – postronek – i trzymając go, wyprowadza krowy z obory. Krowy idą powoli, zatrzymując się co chwilę, mocno machają swoimi ogonami, aby odgonić muchy. Są na miejscu – to ogrodzone pastwisko, tutaj krowy cały dzień będą żuły trawę. Gospodarz odwiązuje postronek, tutaj krowy są bezpieczne. Czas wrócić do domu – myśli gospodarz. Wraca, aby zjeść śniadanie. Tak zaczyna się kolejny dzień w gospodarstwie wiejskim.
2.„Gdzie mieszkają krowa, koń, świnia, kura?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci.

3.Nazwy zwierząt można wprowadzać również w języku angielskim, np. cow – krowa; horse – koń; goat – koza; chicken – kurczak; cat – kot; dog – pies.
4. Zagadki

Zagadka o kurze
Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi.

Zagadka o kogucie
Budzi się przed świtem, w przytulnym kurniku.
Potem budzi innych, swoim kukuryku!

Zagadka o świni
Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana.

Zagadka o koniu
Lubi owies, lubi siano
w stajni rży i parska rano.

Zagadka o kaczce
Lubię pływać w stawie każdy z was mnie zna.
Wśród wrzasków domowych ptaków słychać moje: kwa, kwa.

Zagadka o kocie
Zagdaka to będzie nie długa,
wlazł sobie na płotek i mruga.

Zagadka o psie
Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka,
dobrym ludziom chętnie służy na złych warczy, szczeka

5.Praca plastyczna , wykonanie dowolną techniką (farby, kolorowy papier,kredki plastelina) zwierzątka z wiejskiego podwórka. Liczę na kreatywność dzieci i rodziców.

Aktywność południowa: wykonanie cieczy nienewtonowska.
Pomoce: mąka ziemniaczana lub kukurydziana, woda, miska, ewentualnie barwnik lub kawałki kolorowej bibuły.
Do wykonania płynu trzeba stworzyć w misce odpowiednią konsystencję wody i mąki ziemniaczanej (skrobi). Cechą charakterystyczną tego płynu jest to, że twardnieje pod wpływem nacisku.

Zapraszamy do zabawy!
1.Zabawa ruchowa „Uwaga! Jastrząb”
Dzieci są pisklętami, popiskując:  pi,pi,pi biegają po sali.
Na sygnał rodzica(gra na bębenku)-pojawia się rodzic z szarfą (jastrząb),który chce porwać nieostrożne pisklę. Jeśli dziecko nie przykucnie, dostanie od niego szarfę, staje się jastrzębiem przy kolejnym powtórzeniu zabawy.
2.„Wiosna na podwórku”– opowiadanie o obrazku (albumy, przyrodnicze książki z obrazkami o zwierzętach na wiejskim podwórku).Dzieci opowiadają, po czym można poznać, że na omawianym obrazku przedstawiona jest wiosna? (kurczęta, kaczęta, gąsięta, kwiaty, bazie na drzewach).
3.Zabawy kołowe „Stary niedźwiedź„, „Chodzi lisek”– wyzwalanie radości ze wspólnej zabawy z rodzicami.
4.Zabawa dydaktyczna „Jaka to figura?-układanie figur geometrycznych z klocków drewnianych, plastikowych czy z patyczków i nazywanie ich: koło, trójkąt, kwadrat i prostokąt.
5. Pokoloruj obrazek– karta pracy (zwierzęta).

 

Grupa II

Temat tygodnia : „Zwierzęta na wiejskim podwórku”

Temat dnia: „Jak wygląda wieś?”

Data:23.03.2020r.

 

Przebieg zajęć:
1.W zagrodzie Małgosi– bajeczka ortofoniczna.
Rodzic czyta treść bajeczki, a dziecko naśladują odgłosy zwierząt.
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Kura gdacze: kod, ko, da.
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: be, be, be.
Koza muczy: me, me, me.
Indor gulaga: gul, gul, gul.
Krowa ryczy: mu, mu, mu.
Konik parska: prr, prr, prr.
A pies warczy: wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.

2.Co to za zwierzę?– zabawa słuchowo-naśladowcza.
Dzieci słuchają odgłosów zwierząt wiejskich puszczonych przez rodziców ( dowolność materiałów). Rozpoznają je  oraz naśladują wydawane przez nie odgłosy.

3.Co nam dają zwierzęta?– zabawa dydaktyczna.
Dziecko losuje z koszyka poszczególne produkty takie jak: mleko, ser, jajka, wełna, szynka, piórko itp. Rozpoznają je po dotyku, nazywają i odpowiadają na pytanie, od jakiego zwierzęcia pochodzi dany produkt.

  1. Ćwiczenie oddechowe „ Dmuchamy w piórka, które zgubiła kurka”.

 

Aktywność popołudniowa: zabawy artykulacyjne rozwijające aparat mowy

„Osiołek”

Na polanie bardzo smacznie spał sobie osiołek (chrapanie). Gdy nastał ranek, osiołek się zbudził, bardzo szeroko otworzył swoją buzię i ziewnął (ziewamy). Nagle poczuł się głodny. Nabrał więc sporo trawy do pyska (otwieranie i zamykanie buzi) i dokładnie zaczął ją żuć (żucie). Po swoim śniadaniu osiołek oblizuje ząbki żeby były czyste, każdy ząbek po kolei (przesuwamy językiem po zębach). Jedno źdźbło przykleiło się do podniebienia, trzeba je koniecznie oderwać (przesuwamy językiem po podniebieniu). Osiołek po swoim jedzeniu biega po polanie (kląskanie), a ruchy te naśladuje język – raz w górę (język do nosa). Raz w dół (język na brodę, buzia szeroko otwarta). Zmęczony osiłek podchodzi do strumyka i pije wodę (język zwinięty w rurkę). Przed nocnym spaniem osiołek dokładnie myje każdy ząbek (język przesuwamy po wewnętrznej i zewnętrznej ścianie zębów) oraz policzki (językiem przesuwamy po wewnętrznej stronie policzków).

1.Słuchanie piosenki „Old Macdonald” w języku angielskim https://www.youtube.com/watch?v=EGymN-Lc87M
Nauka pierwszej zwrotki piosenki. Doskonalenie pamięci słuchowej.
2.Zabawa ruchowa „Drzewa na wietrze”-ćwiczenie mięśni tułowia
3.Gra planszowa „Chińczyk” lub „Warcaby”-utrwalenie zasad gry; umiejętność radzenia sobie z porażką.
4.Zabawa słuchowa” Jakie to zwierzę?- dziecko  zamyka oczy i słucha głosu rodzica, który wydaje głos zwierzęcia gospodarskiego albo domowego, np. miau-miau, mu-mu, chrum-chrum itd.następnie zamieniają się rolami.
5.Ćwiczenia graficzne- karty pracy(piesek,ludzik)