Grupa III

Język angielski

Easter-utrwalenie

08.04. 2020

środa

Temat: Wielkanoc – CO WŁOŻYMY DO KOSZYKA WIELKANOCNEGO?

Cel: wdrażanie do podtrzymywania tradycji świątecznych; kształcenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej

Będą nam potrzebne: tamburyn; koszyk wielkanocny z: pisankami i kraszankami, chlebem, solą, chrzanem, kiełbasą, wielkanocną babką, barankiem; obręcze; łyżka; jajko ugotowane na twardo; piłka; kredki; kolorowy papier; klej; nożyczki

 

„Co włożymy do koszyka wielkanocnego?” – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i rozmowy.

Wyjaśniamy dzieciom: W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. Wyjmujemy kolejno z koszyka i pokazujemy dzieciom: malowane jajka (są symbolem odradzającego się życia) – kraszanki (pomalowane na jeden kolor) i pisanki (ozdabiane różnymi wzorami i kolorami), chleb (ma zapewniać ludziom dobrobyt i pomyślność), sól (chroni przed zepsuciem i złem), chrzan (ma zapewnić zdrowie i sprawność), kiełbasa (zapewnia zdrowie), wielkanocna babka (jest symbolem umiejętności i dostatku), baranek wielkanocny z czerwoną chorągiewką (symbol Jezusa Chrystusa).

„Koszyczek wielkanocny” – zabawa ruchowa, orientacyjno-porządkowa.

W obręczach umieszczonych na podłodze znajdują się produkty z koszyczka (na talerzykach) lub ich zdjęcia, każdy w innej obręczy. Dzieci biegają wokół nich w rytm tamburyna. Gdy instrument przestaje grać, opiekun mówi: Do koszyczka wielkanocnego wkładamy: pisanki i kraszanki, skaczemy na jednej nodze w kierunku obręczy z jajkami. Dzieci zatrzymują się i wyklaskują sylabami: pi–san–ki, kra– szan–ki. Dorosły znów gra i mówi: Do koszyczka wielkanocnego wkładamy… – wymienia kolejne rzeczy znajdujące się w obręczach: chleb (skaczą obunóż), sól (idą tyłem), chrzan (idą szybko, wysoko podnosząc kolana), kiełbasa (czworakują), wielkanocna baba (kładą dłonie na biodrach i przemieszczają się obrotami), baranek (biegną, zatrzymują się i śpiewają pierwszą zwrotkę piosenki Wełniany baranek). Za każdym razem zatrzymują się przy kolejnej obręczy i wyklaskują sylaby: chleb, sól, chrzan, kieł–ba–sa, wiel–ka–noc–na ba–ba, ba– ra–nek.

Zestaw ćwiczeń ruchowych.

– „Skaczące żabki” – dzieci ustawiają się na wyznaczonej linii i skaczą do końca pomieszczenia, naśladując żabki. Po drodze, na hasło: hop, wykonują pełny obrót dookoła własnej osi.

 – „Jajko na łyżce” – Dziecko trzyma w rękach dużą łyżkę, a na niej ugotowane na twardo jajo. Jego zadaniem jest przejść dookoła pokoju w taki sposób, aby nie zrzucić jajka z łyżki.

– „W koszyku” – Rodzic rzuca piłkę do dzieci, wymieniając przy tym nazwy różnych produktów spożywczych. Jeśli dany produkt jest w koszyku, dziecko łapie piłkę i odrzuca ją do rzucającego, a jeśli produktu tam nie ma to dziecko nie łapie piłki.

Historyjki obrazkowe

https://learningapps.org/watch?v=pib5tnzhc20

https://learningapps.org/watch?v=pmc7gu8bn20

https://learningapps.org/display?v=poukaq9pa20

https://learningapps.org/display?v=pp0yntm3320

 

Propozycja pracy plastycznej

„Koszyk wielkanocny” – cięcie, przyklejanie, ozdabianie. Dzieci rysują na kartce koszyk wielkanocny. Następnie z kolorowego papieru wycinają to, co powinno się w nim znajdować i przyklejają do obrazka.

Łamańce językowe”

Zachęcamy dzieci do wyraźnego wymawiania łamańców językowych: Kra krę mija, Lis ma norę, Stół z powyłamywanymi nogami, Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego, Ząb – zupa zębowa, dąb – zupa dębowa.

                        

Co-dajemy-do-koszyka-wielkanocnego-2

07.04. 2020

Wtorek

Temat: Wielkanoc – JAKIE SĄ TRADYCJE ŚWIĄT WIELKANOCNYCH?

Cel: zapoznanie dzieci ze zwyczajami i obrzędami świątecznymi; rozwijanie u dzieci twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej

Będą nam potrzebne: tamburyn; gałązka wierzby z „kotkami”; kurczak z wełny; czekoladowy zajączek; baranek z cukru; koszyk wielkanocny; napompowane balony; flamastry

 

Domowe przedszkole „Wielkanoc” https://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDY

„Kic, kic” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa.

Dziecko jest odwrócone plecami do opiekuna, który wykonuje kilka podskoków obunóż i pyta: Ile razy skoczył zajączek? Dziecko odwrócone plecami podaje liczbę. Gdy zgadnie – teraz ono jest zajączkiem, który skacze. Zabawa toczy się dalej.

„Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania Agnieszki Galicy „Bajeczka wielkanocna”.

(Na początku dobrze jest pokazać dzieciom gałązkę wierzby z „kotkami” i wyjaśnić, o jakich „kotkach” opowiada autorka tej historii).

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. – Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: – Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk–puk i przygrzewało mocno. – Stuk–stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. – Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. – Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. – Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. – Wstawaj, śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń–dzeń, dzeń–dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. – Co to? Co to? – pytał Zajączek. – Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. – To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę: W Wielkanocny poranek dzwoni dzwonkiem Baranek, A Kurczątko z Zającem podskakują na łące. Wielkanocne Kotki, robiąc miny słodkie, już wyjrzały z pączka, siedzą na gałązkach. Kiedy będzie Wielkanoc? Wierzbę pytają.

Można zadać dzieciom pytania: Kogo obudziło wiosenne Słonko? Dlaczego Słońce ich obudziło? Można pokazać przygotowane rekwizyty: gałązkę wierzby, kurczaka z wełny, czekoladowego zajączka, baranka z cukru i wyjaśnić, że z gałązek wierzby z „kotkami” robi się palmy wielkanocne, które święci się na tydzień przed Świętami Wielkanocnymi, w Niedzielę Palmową. Kurczaki, Zajączki, Baranki, to symbole Świąt. Te zwierzęce postacie ozdabiają stół wielkanocny i wkładane są do koszyczka wielkanocnego. Można pokazać też pusty koszyczek wielkanocny. W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów.

Rytmika – zabawy umuzykalniające.

– Dzieci poruszają się do rytmu wyklaskiwanego/wystukiwanego/granego przez dorosłego na tamburynie: marsz, podskoki, bieg.

– Rozśpiewanie (należy zwrócić uwagę na dykcję dzieci). Dzieci śpiewają na różne sposoby: Lali la, lali la, lali la (szybko – wolno, głośno –cicho, leniwie – energicznie).

– Nauka piosenki, powtarzanie słów w rytm melodii piosenki, zaśpiewanie jej bez podkładu i z podkładem muzycznym.

https://www.youtube.com/watch?v=6xpm8tTKdCQ

– Inscenizacja do słów piosenki „Wełniany baranek” sł. Jan Gałkowski, muz. Adam Markiewicz

Ten mały nasz baranek wszyściutko ma wełniane          Dzieci poruszają się w prawo po obwodzie koła.

Lali la, lali la, lali la. x2                                                            Zatrzymują się i machają rękami.

Wełniane ma trzewiczki, wełniane rękawiczki                  Poruszają się w lewo po obwodzie koła.

Lali la, lali la, lali la. x2                                                            Zatrzymują się i machają rękami.

Co tu robisz, baranku? Chłodno dzisiaj od ranka               Idą do środka, wysoko unosząc ręce.

chmurki w niebie jak pianka.                                                 Wracają na miejsce.

 Lali la, lali la, la la.                                                                   Zatrzymują się i machają rękami.

Wełniane masz trzewiczki, wełniane rękawiczki                Poruszają się w prawo po obwodzie koła.

Lali la, lali la, lali la! x2                                                              Zatrzymują się i machają rękami.

Ten mały nasz baranek wszyściutko ma wełniane          Dzieci poruszają się w prawo po obwodzie koła.

Lali la, lali la, lali la. x2                                                                Zatrzymują się i machają rękami.

W kołnierzu futra pełnym ma łebek cały z wełny.                Poruszają się w prawo po obwodzie koła.

Lali la, lali la, lali la. x2                                                                Zatrzymują się i machają rękami

Ślicznie ci jest, baranku, w tym wełnianym ubranku.           Idą do środka, wysoko unosząc ręce.

ślicznie ci jest, baranku.                                                             Wracają na miejsce.

Lali la, lali la, la la.                                                                       Zatrzymują się i machają rękami. W kołnierzu futra pełnym ma łebek cały z wełny.                Poruszają się w prawo po obwodzie koła.

Lali la, lali la, lali la. x2                                                                Zatrzymują się i machają rękami

Można zadać dzieciom pytania: W co był ubrany baranek? Z czego ma łebek?

– Muzyczne wyciszenie. Dzieci leżą na plecach i słuchają utworu „Marzenie” Roberta Szumana.

https://www.youtube.com/watch?v=M5w7pQoRwnk

„Zagadki wielkanocne” – utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych.

 Razem z dziećmi układamy zagadki o tematyce wielkanocnej (można w zabawie wykorzystać rekwizyty lub obrazki)

– Usiadły na gałązce wierzby kotki, jak na obrazie. Są szare, puchate, pewnie już wiesz, że to… (bazie) – Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka. Wygląda wtedy jak mała, żółciutka kuleczka. (kurczak) – Mogą zaszywać się w lesie lub skakać po łące. Mogą też być czekoladowe to … (zające)                       – Wełniane ma trzewiczki, wełniane rękawiczki. (baranek)

Zabawa plastyczna – propozycja

Rozdajemy dzieciom napompowane balony, dzieci rysują na nich flamastrami różne wzorki. Należy przypominać, aby odpowiednio przytrzymywały balon podczas rysowania flamastrami.

            

06.04. 2020

Poniedziałek

Temat: Wielkanoc – Jak przygotowujemy się do świąt wielkanocnych?

Cel: kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania dotyczącego przygotowań do Wielkanocy i wypowiadania się na jego temat; doskonalenie umiejętności manualnych.

Będą nam potrzebne: kartki A4 z narysowanym kształtem wielkiego jaja; papier kolorowy; talerzyki papierowe; zszywacz; zielone plastikowe rurki; papier kolorowy; nożyczki; taśma klejąca

 

Piosenka „Wełniany baranek” sł. Jan Gałkowski, muz. Adam Markiewicz

Ten mały nasz baranek, wszyściutko ma wełniane.

 Lali la, lali la, lali la. x2

Wełniane ma trzewiczki, wełniane rękawiczki.

 Lali la, lali la, lali la. x2

Co robisz tu, baranku? Chłodno dzisiaj od ranka,

chmurki w niebie jak pianka. Lali la, lali la, la la.

Wełniane masz trzewiczki, wełniane rękawiczki.

Lali la, lali la, lali la! x2

Ten mały nasz baranek wszyściutko ma wełniane.

Lali la, lali la, lali la. x2

W kołnierzu futra pełnym ma łebek cały z wełny.

 Lali la, lali la, lali la. x2

Ślicznie ci jest, baranku, w tym wełnianym ubranku,

ślicznie ci jest, baranku. Lali la, lali la, la la.

W kołnierzu futra pełnym masz łebek cały z wełny. La

li la, lali la, lali la! x2

Piosenki możecie posłuchać tutaj: spróbujcie też ją zaśpiewać:

https://www.youtube.com/watch?v=6xpm8tTKdCQ

„Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania Wielkanocny zajączek Piotra Wilczyńskiego

W sobotę od samego rana przygotowywaliśmy „święconkę”. To taki pleciony koszyczek, w którym jest kawałek chlebka, kiełbaski i są jajka na twardo. Takie zwykłe, do jedzenia, i kolorowe, malowane. Właśnie siedzieliśmy z babcią w kuchni i obieraliśmy cebulę. – Babciu, a do czego nam te łupinki od cebuli? – spytałem. – Popatrz, Michałku – babcia włożyła do garnuszka całą garść cebulowych łupinek i nalała wody. – Teraz ugotujemy w tych łupinkach jajka na twardo. Kiedy woda będzie wrzeć, łupiny puszczą sok i zabarwią skorupki na brązowo. Po wystygnięciu takie jajka można ładnie ozdobić. – A jak, babciu, a jak? – byłem bardzo ciekaw. – Trochę cierpliwości – powiedziała babcia. Jajka się ugotowały. Jak wystygły, babcia wzięła jedno i taką grubą igłą do szycia zaczęła je wydrapywać. – Babciu, a ja tak nie umiem. –Ty możesz zrobić pisankę. Weź pędzelek i ładnie pomaluj jajko farbkami. – Dobrze, babciu. To ja namaluję wyścigówkę i żołnierza – postanowiłem. – Ja wiem, że lubisz malować żołnierzy, ale na pisance malujemy kwiaty, bazie, różne szlaczki – zygzaczki. Takie wzorki, które mówią o nowym życiu, o wiośnie i o radości. – A co tu napisałaś, babciu? – Alleluja, to znaczy „chwalcie Boga”. Kiedy tylko nasza święconka była gotowa, wziąłem koszyczek i pobiegłem do Miśki, żeby się pochwalić. Misia też miała koszyczek i też był śliczny. A potem poszliśmy do kościoła. Był taki długi stół i stało na nim mnóstwo święconek. Ale nasze były najładniejsze. – A tu jest grób Pana Jezusa. – W kąciku była zbudowana z kartonu i szarego papieru jaskinia, a w środku ktoś leżał pod prześcieradłem. – To on umarł? – spytała Misia. – Tak, ale potem zmartwychwstał. – To dlaczego leży tutaj? – zupełnie nie mogłem zrozumieć. – Tu prawdziwego Pana Jezusa nie ma. To jest taki symboliczny grób. Żebyśmy wszyscy pamiętali. – Aha. Tak jak kartki przypominajki? – No, powiedzmy, że trochę tak. W niedzielę rano usłyszałem na schodach jakiś turkot. – Misiek, Miiisiek! Co ci przyniósł zajączek? – Michasia wpadła do mojego pokoju jak bomba. – Bo ja dostałam wózek dla lalki i ubranka – Miśka była uradowana. – A co ty dostałeś? – spytała. – Mój zajączek włożył mi do koszyczka robota, takiego na baterię. Co chodzi i mówi. – Zajączek chyba siedział w krzakach na podwórku i słyszał, jak kiedyś powiedziałem Bartkowi, że chciałbym takiego robota. Nagle Misia wstała. – Dzień dobry – to moja mamusia weszła do pokoju. – Dzień dobry, Michasiu. Wesołego Alleluja – odpowiedziała mama. – O! Jaki ładny wózek. To od zajączka? – mama uśmiechnęła się do Misi. – Tak, proszę pani. I jeszcze ubranka dla mojego bobaska. – Miśka wyciągnęła malutki sweterek i mięciutkie kapciuszki. – No, to się zaczęło. Dziewczyny zawsze gadają o ciuchach – westchnąłem. – Nie tylko, syneczku. O kosmetykach też – mamusia roześmiała się. – Ja dostałam od zajączka moje ulubione perfumy. Jaki mądry ten zajączek – mama pogłaskała po policzku tatę, który właśnie wszedł. – Oj tak, bardzo mądry i ma dobry gust. Ja od niego dostałem bardzo elegancki krawat – tata był jeszcze w piżamie, ale na szyi miał zawiązany nowy krawat i wyglądał bardzo śmiesznie. Tata mówi, że to dobrze, jak ktoś umie się z siebie śmiać. Kocham mojego tatę. – No, kochani, ale chyba już czas się ubrać i zasiąść do świątecznego śniadania? – powiedziała mama, wchodząc do łazienki. – To ja też już lecę, u mnie też będzie śniadanie – Miśka złapała wózek z ubrankami i już jej nie było. Na stole stały talerze i szklanki i półmiski, a także waza z zupą. Była wędlinka i jajka. Wszyscy złożyliśmy sobie życzenia. Uściskałem mamusię i powiedziałem jej, że bardzo ją kocham i życzyłem, żeby była zawsze uśmiechnięta. Dziadkowi i babci życzyłem stu lat, a tacie, żeby zawsze się mu się wszystko udawało. – Michałku, daj mi swój głęboki talerzyk, dam ci żurku z białą kiełbaską – mama zdjęła pokrywkę z wazy. – Nie lubię, nie chcę – skrzywiłem się i zakryłem rękami talerz. – Michałku, a czy ty kiedyś jadłeś żurek z białą kiełbaską? – mama popatrzyła na mnie. – Nie, ale nie lubię! Jak w przedszkolu był żurek, to też nie jadłem – upierałem się. Czułem, że się rozpłaczę. Nie chcę żurku i już. – Michałku, zrobimy tak. Naleję ci tylko łyżkę, spróbujesz i jak ci nie będzie smakowało, to nie będę cię zmuszała. Dobrze? – spytała mama pojednawczo. – Dobrze, ale tylko łyżeczkę. Taką malutką – pokazałem paluszkami. Spróbowałem, i wiecie co? Żurek jest pyszny. I biała kiełbaska też. Ja nie chciałem jej jeść, bo się bałem, że będzie niedobra. A kiedy mama zapytała: – Kto ma ochotę na jajeczko faszerowane, to pierwszy powiedziałem: – Ja poproszę – i też było bardzo dobre. Mniam, mniam. Teraz już wiem, że nie można mówić, że się czegoś nie lubi, tylko najpierw trzeba spróbować.

Rozmowa o tym jak wyglądają przygotowania do Świąt Wielkanocnych: wykonuje się palmy, robi porządki, sieje rzeżuchę, piecze mazurki i baby, maluje jajka, święci pokarmy.

Propozycja prac plastycznych

„Wielka pisanka ze strusiego jaja”. Dzieci otrzymują kolorowe kartki A4 z narysowanym na nich kształtem wielkiego jaja. Wycinają je i naklejają na nie różne elementy z papieru kolorowego, np. paski różnej długości i grubości, fale, koła, kurczęta, baranki, zajączki.

„Kurczak Wielkanocny”. Dzieci otrzymują materiały do wykonania dużych kurczaków: zszyte zszywaczem dwa papierowe talerze, żółte paski papieru kolorowego, pomarańczowe trójkąty na dziób, czarne kółeczka na oczy, żółte czuby na głowę kurczaka. Dzieci naklejają elementy we właściwych miejscach.

„Tulipany”.  Dziecko otrzymuje zieloną plastikową rurkę. Z papieru kolorowego wycina liście i kwiat tulipana i za pomocą taśmy klejącej przykleja je do plastikowej rurki.

                     

J. ANGIELSKI _ GRUPA III: EASTER

Słowa związane z Wielkanocą: Easter egg, Easter basket, Easter bunny, chick, catkins oraz daffodil.

 

Aby wprowadzić dzieciom słownictwo najlepiej sprawdzą się flashcards (karty obrazkowe). Nie zawsze takie w domu posiadamy, a więc mogą być to wycięte ilustracje z gazet, kartek świątecznych czy po prostu wydrukowane obrazki na sztywniejszym papierze. Prezentujemy dany obrazek, wypowiadamy słowo z języku angielskim, następnie wspólnie z dzieckiem, kilkakrotnie powtarzamy słowa.

PROPOZYCJE ZABAW WIELKANOCNYCH:

Which one is missing? – rozkładamy karty obrazkowe dotyczące Wielkanocy na dywanie. Dzieci zamykają oczy. N: close your eyes. Abracadabra, abracadabra, one, two, three… open your eyes. Which one is missing? Zadaniem dzieci jest odgadniecie jakiego obrazka brakuje.

Guess the picture” – Rozkładamy obrazki/ilustracje związane z Wielkanocą. Mówimy: Show me a yellow chick. (pokaż mi żółtego kurczaczka), albo: Show me a yellow daffodil. (pokaż mi żółtego żonkila) itp. Zadaniem uczniów jest wskazanie konkretnego obrazka.

Rysowanie na plecach – „Rysujemy” palcem dziecku na plecach wybrany przez nas obrazek związany z Wielkanocą. Zadaniem dziecka jest odgadniecie co narysowaliśmy i podanie nazwy w języku angielskim.

Magic eye – rozkładamy karty obrazkowe na dywanie. Nazywamy wszystkie słowa po kolei. Następnie odwracamy do dołu jedną kartę i ponownie nazywamy wszystkie obrazki związane z Wielkanocą razem z tą zasłoniętą. Potem znowu odwracamy drugą kartę i znowu nazywamy wszystkie karty razem z dwoma odwróconymi. Potem odwracamy trzecią, czwartą, itd. Dzieci próbują zapamiętać wszystkie odwrócone obrazki.

What’s this? Nauczyciel/rodzic podaje słowo związane z Wielkanocą i przedstawia obrazek. Zadaje pytanie np.  Is it a daffodil? Is it a chick? Odpowiedzi: No, it isn’t. / Yes, it is.

PIOSENKI DO POSŁUCHANIA:

EASTER BUNNY SONG

https://www.youtube.com/watch?v=CzYplxl_RAc

EASTER BASKET SONG

https://www.youtube.com/watch?v=85iD8QA9X_M

EASTER EGG HUNT

https://www.youtube.com/watch?v=rov5t-aggeQ

TEN BUNNIES

https://www.youtube.com/watch?v=Tyyh8rhwKQ8

B-U-N-N-Y

https://www.youtube.com/watch?v=nZLIiq7B85g

 easter-prezentacja

        

Zachęcamy do zabawy

Dzień+marchewki+(1)

03.04.2020

piątek

Temat: CAŁY ROK NA WSI

Cele: kształtowanie u dzieci świadomości cykliczności w przyrodzie – pory roku; zaznajamianie dzieci z różnymi rodzajami prac w gospodarstwie w odniesieniu do pory roku

Potrzebne będą: kartki w kolorach: zielonym, żółtym, czerwonym i białym; piosenka Stary Donald farmę miał; papier pakowy; kredki; flamastry; klej; kolorowy papier; kolorowe gazety; figury geometryczne z papieru

 

„Kolory pór roku” – zabawa dydaktyczna z rymowanką.

Na środku dywanu leżą 4 kartki, a każda z nich w innym kolorze: zielona (oznaczająca wiosnę), czerwona (oznaczająca jesień), biała (oznaczająca zimę) oraz żółta (oznaczająca lato). Rodzic czyta rymowanki, zatrzymując się kolejno przy odpowiednich kartkach. Gdy podnosi kartkę do góry, dzieci powtarzają rymowankę.

Zieloną łąką idzie wiosna, jest kolorowa i radosna.

Żółte słońce mocno świeci, to jest lato, drogie dzieci.

 Czerwień liści dookoła, to już jesień do nas woła.

Biało, biało, coraz bielej, to dzięki zimie jest weselej.

Za drugim razem Rodzic mówi początek rymowanki, dzieci dopowiadają. Można zadać pytanie: Jaką porę roku oznaczają kolory: zielony, żółty, czerwony, biały?

Zachęcam do utrwalenia pór roku i nazw miesięcy: https://www.youtube.com/watch?v=vF-f4pSW9zk

„Dziwne kroki” – zabawa ruchowa, naśladowcza.

Dzieci robią różne kroki i figury, zadaniem dorosłego jest je powtórzyć. Można zamieniać się na role.

„Mam dużo pracy” – zabawa dydaktyczna na temat pracy rolnika w każdej z pór roku.

Na środku dywanu leżą 4 kartki w innym kolorze każda (jak podczas zabawy wcześniejszej). Dziecko wchodzi na kartkę czerwoną – jest rolnikiem, mówi: jesień. Rodzic czyta tekst dotyczący jesieni na wsi, dzieci w dowolny sposób ilustrują ruchem słuchany tekst. Dni robią się coraz krótsze i należy się spieszyć, by ze wszystkim zdążyć. Trzeba zwieźć ostatnie zbiory, zebrać owoce i zaorać pola. Jesień to czas zbiorów ziemniaków, buraków, a także czas zbiorów jabłek i gruszek w sadzie. W warzywniku gospodyni ścina kapustę i wyrywa marchewki. Rolnik wkrótce zaorze pole i zasieje nowe zboże. Dziecko ustawiają się na białej kartce i mówi: zima. Dzieci w dowolny sposób ilustrują ruchem słuchany tekst. Jest zimno i dni są krótkie. Przyroda odpoczywa. Zwierzęta muszą być trzymane w ciepłych pomieszczeniach. Rolnik przycina gałęzie drzew i rąbie drwa na opał. Potem suszy je i składuje. Jest mróz i na łąkach nie ma już trawy. Krowy zostają w oborze, a rolnik karmi je sianem. Dziecko ustawia się na zielonej kartce i mówi: wiosna. Dzieci w dowolny sposób ilustrują ruchem słuchany tekst. Trawa już się zieleni i zwierzęta wychodzą na łąkę. Zboża posiane jesienią już wzeszły i potrzebują składników odżywczych, dlatego rolnik rozsypuje na polu nawóz. Wiosna to czas narodzin. W gospodarstwie rodzą się: kurczęta, cielęta i źrebięta. Dziecko ustawia się na żółtej kartce i mówi: lato. Dzieci w dowolny sposób ilustrują ruchem słuchany tekst. Lato na wsi to czas żniw czyli ścinania i zbierania zboża, sianokosów i wielu innych prac. Sąsiedzi pomagają sobie nawzajem. Gospodyni w warzywniku zbiera pomidory, fasolkę i sałatę. Zrywa się część najmniejszych jabłek, aby pozostałe były dorodniejsze.

„Jak wygląda pole wiosną, latem, jesienią i zimą?” – wykonanie wspólnego plakatu.

 Dorosły rysuje duże koło na arkuszu papieru pakowego. Dzieli koło na cztery części, mówiąc dzieciom: Jedna część to wiosna, druga – lato, trzecia – jesień, a czwarta – zima. Zadaniem dzieci jest narysowanie i wyklejenie każdej części tak, aby przedstawiała daną porę roku. Po wykonanej pracy opiekun rozmawia z dziećmi na temat wykonanych przez nie rysunków. Tłumaczy, że na wsi jest zawsze bardzo dużo pracy, jednak zmienia się ona w zależności od pory roku.

Doskonalenie umiejętności przeliczania.

Rodzic układa przed dzieckiem sześć trójkątów. Pyta: Jak nazywają się te figury? Ile ich jest? Dzieci głośno przeliczają. Dodają i odejmują, przeliczając trójkąty.

Możecie wykorzystać do tego tę piosenkę: https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM

 

A tu bajeczka o Reksiu – gospodarzu: https://www.youtube.com/watch?v=Pkto-S0im1E

                       

Drodzy Rodzice

W wolnej chwili zachęcam do ćwiczeń z dziećmi.

  Ćwiczenia rozluźniające.

  •  „Kołyska” – rodzic siada za dzieckiem i je obejmuje, po czym delikatnie kołysze
  • „Zegar” -Dziecko siedzi, ręce opuszczone wzdłuż ciała. Na słowo: „bim – bam,” dziecko pochyla głowę w bok w jedną i drugą stronę.
  • „Muzyka” -Leżenie na plecach, szarfą przesłaniamy oczy. Ruch: Wsłuchiwanie się w spokojną muzykę relaksacyjną.
  • Tędy płynie rzeczka – masażyk

Tędy płynie rzeczka, (ruch falisty od głowy do bioder),
idzie pani na szpileczkach, (stukanie palcami wskazującymi wzdłuż kręgosłupa),
Tu przebiegły konie – patataj, (stukanie piąstkami wzdłuż kręgosłupa),
tędy przeszły słonie, (klepanie dłońmi ułożonymi w kształcie łódeczki),
A tu idzie szczypaweczka, (leciutkie szczypanie od krzyża do głowy),
zaświeciły dwa słoneczka, (dłonie otwarte, palce złączone, masaż spiralny),
Spadł drobniutki deszczyk, (lekkie pukanie wszystkimi palcami),
czy przeszedł cię dreszczyk? (lekkie szczypanie szyi),

  • Rodzinka

Ten paluszek to jest dziadziuś, (kciuk)
a ten obok to babunia, (wskazujący)
Ten paluszek to jest tatuś, (środkowy)
a ten obok to mamunia. (serdeczny)
A ten to dziecinka mała ……(tu pada imię dziecka – mały palec)
I jest rodzinka cała (zamykamy rączkę dziecka w piąstkę).

  • Idzie myszka do braciszka.

Idzie myszka do braciszka.
Tu wskoczyła, tu się skryła.
(ruchy tak jak w zabawie ,,Idzie rak”. Na słowa „tu wskoczyła, tu się skryła” chowamy rękę pod pachę, a następnie za kołnierz dziecka).

 Ćwiczenia elongacyjne.

 

  1. „Strzała” – leżenie tyłem na materacu z wyprostowanymi nogami i rękami .
  2. „Rakieta” – leżenie przodem na materacu z wyprostowanymi nogami i rękami .
  3. „Drzewo” – dziecko stoi przy ścianie, wyciąga głowę w górę pamiętając o prawidłowej postawie ciała.

 

 2. Mobilizowanie organizmu do wysiłku poprzez gry i zabawy z elementami korekcji.

  • „Zdmuchnij świeczkę” – siad skrzyżny z rękami ułożonymi w „skrzydełka”, dłonie zaciśnięte w pięści a jeden palec wyprostowany i skierowany do góry jest „zapaloną świeczką”. Na sygnał dziecko obraca głowę w lewo i „zdmuchuje” lewą „świeczkę”. następnie skręcają głowę w prawo i zdmuchuje prawą „świeczkę”. Na hasło „zapal świeczkę” dziecko prostuje po jednym palcu każdej dłoni.
  • „Baletnica” – dziecko siedzi na krześle, czubki palców dotykają podłogi, pięty uniesione. Na sygnał przestawia kolejno stopy do przodu, do tyłu i w bok – imitują kroki baletnicy chodzącej na palcach.
  • Zrywanie kwiatów – leżą na brzuchu z dłońmi pod brodą. Na sygnał dz. unoszą ręce i głowę nad podłogę i imitują ruchy zrywania kwiatów.
  • „Zły kot” – dziecko czworakuje na kolanach (kolana na szer. bioder), ręce opiera na podłodze na szer. barków. Na sygnał chowa głowę między barkami (broda dotyka klatki piersiowej).
  • „Motylek”- Siad skrzyżny, dłonie na kolanach, ręce ugięte pod kątem prostym  w stawie kolanowym. Ruch – spychanie kolan w dół ciężarem ciała i siłą ucisku rąk.
  • „Rak”- siad prosty, piłka między kolanami, ręce oparte za plecami, wznos bioder w górę – przejście do podporu tyłem. Na sygnał poruszanie się w tej pozycji po sali.
  • „Ciężary” – siedząc głęboko na krześle, między kolanami poduszeczka, podudzie związane. Ruch – unoszenie nóg do poziomu – wytrzymać licząc do trzech.
  • „Tańcząca piłka” – między kolanami umieszczona piłka. Ruch – skoki.                                             

                                                                                       Anna Przybysz

 

02.04.2020

Czwartek

Temat: JAKIE MASZYNY POMAGAJĄ ROLNIKOWI?

Cele: rozwijanie wyobraźni w zabawach konstrukcyjnych; kształtowanie umiejętności współpracy

Potrzebne będą: szarfy w czterech kolorach; zdjęcia: traktor, kombajn zbożowy, silos, prasa belująca, pług, siewnik; klej; moździerz kuchenny; sól gruboziarnista; piosenka Stary Donald farmę miał; kolorowy papier; piłka

 

„Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?” – rozmowa na temat pracy rolnika na podstawie zdjęć i doświadczeń dzieci.

Opiekun pyta dzieci: Jakie znacie maszyny i urządzenia, które pomagają rolnikowi w jego ciężkiej pracy? Dzieci wymieniają nazwy maszyn. Dorosły rozkłada na dywanie zdjęcia, wśród zdjęć m.in. traktor, kombajn zbożowy, silos, prasa belująca, pług, siewnik.  Opowiada o maszynach rolniczych na podstawie poniższych informacji: Kombajn zbożowy – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je (czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika. Silos – to zbiornik do przechowywania ziarna, jednak zanim ono tam trafi, musi być bardzo dokładnie wysuszone, bo inaczej szybko zapleśnieje. Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wykorzystywać przy różnych pracach. Prasa belująca – służy do zbierania siana z pola i zwijania go w bele. Pług – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona. Siewnik – maszyna do rozsiewania ziarna po polu.

„Traktor”– praca przestrzenna z wykorzystaniem rolek po papierze toaletowym i nakrętek.

„Co zrobić, by sól była miałka?” – zadanie badawcze – rozdrabnianie soli za pomocą moździerza kuchennego.

Dzieci siedzą przy stoliku. Mają przed sobą moździerz kuchenny i sól gruboziarnistą. Rodzic mówi: Nie mamy w domu specjalistycznych maszyn rolniczych, które pomogłyby nam zemleć zboże na mąkę, ale spróbujemy rozdrobnić te kryształki soli na drobną sól kuchenną tak, aby była odpowiednia do solenia wszystkich potraw, na przykład jajka na miękko. Dzieci próbują za pomocą moździerza rozetrzeć sól jak najdrobniej. Gdy skończą, pomagają w sprzątaniu.

Praca plastyczna z kolorowego papieru.

Propozycja: zrobienie z kolorowych pasków papieru pola uprawnego dla wcześniej wykonanego traktora.

                        

 Zapraszamy do przeczytania pięknej bajki  dla dzieci ” ZostańW Domu” 

Bajka+dla+dzieci+Zostan+w+domu+-+Kopia+-+Kopia+-+Kopia

Ta książka została opracowana jako DARMOWE WSPARCIE dla rodziców i dzieci!

Książka objęta jest ochroną przez prawa autorskie.

Kontakt z autorką:

www.karolinapiotrowska,com

bok@karolinapiotrowska.com

 

Język angielski dla grupy

Utrwalamy nazwy wiejskich zwierząt po angielsku:

     Zabawa z kartami obrazkowymi. Karty obrazkowe przedstawiające wiejskie zwierzęta: kurczak, koń, owca, krowa; układamy w dość duży krąg na dywanie. W środku kręgu Dziecko zamyka oczy i kręci się. Na hasło Rodzica: STOP! Dziecko zatrzymuje się wskazując paluszkiem jakąś kartę. Zadaniem dziecka jest podanie nazwy (po angielsku) wskazanego zwierzątka.

     Utrwalamy nazwy kolorów – Coloring dictation

Drukujemy czarno-biały obrazek lub używamy zwykłej kolorowanki. Następnie podajemy nazwę konkretnego elementu z obrazka po angielsku (mogą to być wiejskie zwierzęta 😉 ) i kolor. Dziecko powinno rozpoznać, którą część mamy na myśli, i pokolorować ją.

01.04.2020

Środa

Temat: PIECZEMY CHLEB

Cele: rozwijanie umiejętności tworzenia i przeliczania zbiorów; zapoznanie dzieci z etapami powstawania chleba; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.

Potrzebne będą: 1 kg mąki; 2 saszetki suchych drożdży; litr wody; 2 łyżki cukru; 1,5 łyżeczki soli; otręby; pestki słonecznika; pestki dyni; masło do posmarowania foremek; duża miska; duża łyżka do mieszania; 3 prostokątne formy; ściereczka; szarfa; tamburyn; figury geometryczne; plastelina

„Pieczemy chleb!” – przygotowanie chleba do wypieku.

Dzieci siedzą przy stoliku. Przygotowane są: 1 kg mąki, 2 saszetki suchych drożdży, litr wody, 2 łyżki cukru, 1,5 łyżeczki soli, otręby, pestki słonecznika, pestki dyni, masło do posmarowania foremek, duża miska, duża łyżka do mieszania, 3 prostokątne formy, ściereczka. Dzieci podchodzą i wsypują kolejne składniki do miski. Dziecko podchodzi i dokładnie miesza łyżką wszystkie składniki. Zadaniem dzieci jest posmarowanie blachy i wysypanie jej otrębami. Dokładnie wymieszane ciasto stawiamy w ciepłym miejscu i po (ok.) godzinie razem z dziećmi przekładamy je do wcześniej przygotowanych foremek. Zanosimy blachy z ciastem do kuchni. Chleb piecze się około godziny w temperaturze 180 C.

Polecamy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA

Lub ten: https://www.youtube.com/watch?v=99wOP1R-9r8

I ten: https://www.youtube.com/watch?v=kPhS_7ZgvoA

„Zaczarowany berek” – zabawa bieżna.

Dziecko jest berkiem i łapie dorosłego. Dzieci biegają swobodnie, dorosły dotknięty przez berka staje z rozstawionymi szeroko nogami, jeśli dziecko przejdzie pomiędzy nimi – wraca do zabawy.

Rytmika – zabawy umuzykalniające.

– Dzieci poruszają się do rytmu granego na tamburynie: marsz, podskoki, bieg.  

Polecamy tę piosenkę: https://www.youtube.com/watch?v=I74eufucaus

– Ćwiczenia oddechowe „Wizyta na wsi”. Dorosły mówi: Jesteśmy na wsi. Jedziemy traktorem. Wdech – a na wydechu – tur, tur, tur, tur. Na dźwięk tamburyna dzieci zatrzymują się, biorą wdech i na wydechu mówią do siebie: kura zniosła jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo. Gdy dorosły gra na tamburynie, dzieci robią wdech, a na wydechu zdmuchują rodzicowi „siano” z włosów. Rozśpiewanie Dzieci stoją, poruszają ramionami, przeciągają się. Śpiewają, powtarzając za dorosłym coraz wyżej: tur, tur, tur… wóz, wóz, wóz… wiózł, wiózł, wiózł. Przy kolejnych powtórzeniach śpiewają to samo: cichutko, głośniej i najgłośniej (ale nie krzyczą).

– Nauka piosenki, powtarzanie słów w rytm melodii piosenki, zaśpiewanie jej bez podkładu i z podkładem muzycznym.

Jarzynowy wóz sł. Maria Szypowska, muz. Edward Pałłasz

Ref.: Jechał, jechał wóz, smaczne rzeczy wiózł, tur, tur, tur, turkotał, smaczne rzeczy wiózł.

 Tu marchew czerwona, kapusta zielona, rzodkiewek różowe kuleczki,

 w słonecznym kolorze słonecznik.

 Ref.: Jechał, jechał wóz…

Tu strączki fasoli i bobu do woli, szpinaku zielona tam fura,

 i burak pąsowy jak burak.

Ref.: Jechał, jechał wóz…

Piosenkę znajdziecie tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=Ka2aezmtr90

– Muzyczne wyciszenie. Dzieci leżą na plecach i słuchają utworu Marzenie Roberta Szumana.

Utwór ten znajdziecie tutaj: https://www.google.com/search?q=marzenie+robert+szuman&oq=marzenie+robert+szuman&aqs=chrome..69i57j0.7946j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

„Ile mam tu figur?” – zabawy w tworzenie zbiorów różnych figur geometrycznych.

Dzieci siedzą na dywanie, każde ma zestaw figur geometrycznych. Dorosły podaje polecenia: Podzielcie wasze figury tak, aby w każdej grupie były te same figury. Ile jest trójkątów, kół, kwadratów, prostokątów? Teraz podzielcie figury kolorystycznie. Ile jest figur czerwonych, żółtych, niebieskich…?

Rozmowa na temat etapów powstawania chleba i degustacja chleba własnoręcznie przygotowanego.

Zabawa kształtująca motorykę małą.

Propozycja, aby dzieci ulepiły z plasteliny/ciastoliny różne rodzaje pieczywa: chleb, bułeczki, rogaliki.

               

  1. „Jestem rolnikiem” – załóż hodowlę cebuli. Zasadź cebulkę w wodzie lub ziemi. Nalej wody do słoika, przykryj go gazą lub bandażem, obwiąż sznurkiem lub gumką recepturką tak aby gaza była zamoczona w wodzie. Na gazę połóż cebulę tak aby jej korzeń był zamoczony w wodzie. Lub zasadź cebulę w ziemi. Obserwuj swoją hodowlę, zapisuj lub rysuj zmiany, możesz zastosować te samą tabelkę, która stosujesz podczas obserwacji pogody. Pamiętaj o podlewaniu cebulki. Narysuj na kartce to co potrzebne jest roślinie do życia.
  2. „Kolorowe kwiaty” – narysuj na kartce inne kwiaty, które mogą rosnąć z „cebuli”.
  3. „Wzrost rośliny” obejrzyj nagranie

https://youtu.be/GC5LyoisVnA

 

  1. Piosenka „jestem sobie ogrodniczka”

Ogrodniczka

Jestem sobie ogrodniczka,

Mam nasionek pół koszyczka.

Jedne gładkie, drugie w łatki,

A z tych nasion będą kwiatki.

Ref:

Kwiatki, bratki i stokrotki

Dla Malwinki, dla Dorotki.

Kolorowe i pachnące,

Malowane słońcem.

Mam konewkę z dużym uchem

Co podlewa grządki suche.

Mam łopatkę, oraz grabki

Bo ja dbam o moje kwiatki.

Ref:

Kwiatki, bratki i stokrotki

Dla Malwinki, dla Dorotki.

Kolorowe i pachnące,

Malowane słońcem.

 

Uwaga! Konkurs!
Zapraszamy do udziału w naszym pierwszym zdalnym konkursie na „Najpiękniej udekorowany mazurek wielkanocny”.
Regulamin konkursu dostępny w zakładce STREFA RODZICÓW 

Obraz może zawierać: jedzenie

31.03.2020

Wtorek

Temat: SIEJEMY RZEŻUCHĘ!

Cele: budowanie wiedzy dzieci na temat cyklu rozwoju roślin, rozwijanie u dzieci umiejętności wnikliwej obserwacji przyrody.

Potrzebne będą: piosenka „Stary Donald farmę miał”; kartki w czterech kolorach; plastikowy talerzyk; kawałek waty; pół kubeczka wody; nasiona rzeżuchy; tamburyn; tektura; kolorowy papier; plastelina; materiały przyrodnicze, np. szyszki, igły sosny, patyki; kartki; zszywacz; kredki

„Moja uprawa” – zasianie rzeżuchy.

Dorosły tłumaczy dziecku, że założy swoją własną uprawę rzeżuchy. A później można dokładnie obserwować, jak z nasiona wyrastają małe korzonki. Następnie zobaczycie zielone kiełki. Dzieci siedzą przy stoliku. Każde dziecko ma plastikowy talerzyk, kawałek waty i pół kubeczka wody. Dzieci układają grubą warstwę waty na talerzu. Dorosły nasypuje dzieciom na dłoń nasiona rzeżuchy, dzieci zasiewają je równomiernie na wacie, następnie podlewają wodą z kubeczka i ustawiają swoje uprawy na parapecie. Każdego dnia dzieci podlewają i obserwują zmiany.

Jak rośnie roślina: https://www.youtube.com/watch?v=JGNkJp3hqmA

Zestaw ćwiczeń ruchowych. – „Maszyny rolnicze”.

Na sygnał dorosłego, np. traktor, kombajn, wóz z koniem, dzieci głosem i ruchem naśladują maszyny rolnicze.

– „Bociany” – dziecko chodzi po obwodzie koła, podnosząc wysoko kolana i klaszcząc w dłonie, ręce ma wyprostowane. Podczas wykonywania tych gestów dzieci mówią kle, kle…

– „Berek kucany” – dzieci poruszają się w dowolny sposób po pomieszczeniu w rytm tamburyna. Gdy tamburyn milknie, dzieci przykucają – kto się spóźni, wykonuje trzy przysiady. Zabawę należy powtórzyć kilkakrotnie.

„Wymarzony ogródek” – wykonanie makiety z plasteliny w parach.

Dziecko siedzi przy stoliku, ma tekturową podkładkę, na której będzie wykonywać projekt ogródka. Dorosły pomaga dziecku, gdy nie wie, jak zacząć pracę. Wspólnie wymieniają, jakie elementy mogą znajdować się w takim ogródku (trawa, kwiaty, krzewy, drzewa). Używamy do tego materiału, jaki mamy pod ręką. Może to być materiał przyrodniczy, wykałaczki, zapałki, patyczki kreatywne, pompony.

https://view.genial.ly/5e7b8aafabac3b0e39b13004/presentation-wiejskie-podworko?fbclid=IwAR1V-MiXW5aF_F7-BWgtE120toA6uGUFayqIiqc7pbLcQ1nCCk7YPd2ndrI

Zabawa ruchowa przy muzyce

Dzieci tańczą w dowolny sposób przy muzyce „Stary Donald farmę miał”.

https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

 

 

Zadania z j. angielskiego dla grupy III

  1. Touch Green

Potrzebne będą: przedmioty codziennego użytku w różnych kolorach.

To prosta gra na utrwalenie kolorów. Mówimy “touch’” i podajemy konkretny kolor (np. “green”), a zadaniem dziecka jest znalezienie przedmiotu w wymienionym przez nas kolorze. Zabawę możemy modyfikować w dowolny sposób używając innych kategorii, np. kształtów (np. “touch something round”

) lub części ciała (np. “touch your belly”)

Do utrwalenia: Kolory: green, yellow, blue, red, pink, purple

Kształty: circle, triangle, square, rectangle

Części ciała: nose, eyes, ears, head, shoulders, toes, knees, mouth, belly, hand, leg

  1. Bingo

Potrzebne będą: kartka, kredki ewentualnie naklejki.

Przygotowujemy plansze (najlepiej kilka): na czystej kartce rysujemy 16 kratek pogrupowanych na 4 czwórki (po jednej grupie w każdym rogu). Możemy grupy odróżnić od siebie np. kolorem kratek. W pola wrysowujemy (dla starszych dzieci wpisujemy) różne proste obrazki np.: las, oko, miś, klocek, piłka itd. Dajemy dziecku kartkę i mówimy na głos zdania: “It’s an eye” albo “It’s a ball”. Dziecko zakreśla obrazki odpowiadające opisowi. Gdy zakreśli wszystkie cztery obrazki w jednej grupie, powinno zawołać Bingo! (Plansza Bingo do pobrania w wersji pdf)

  1. Breakfast

Potrzebne będą: papier i kredki.

Prosimy dziecko, aby narysowało swoje ulubione śniadanie. Następnie nazywamy po angielsku wszystkie elementy rysunku. Potem “komponujemy” śniadanie dla innych członków rodziny, korzystając z nowego słownictwa i dodając kolejne nowe elementy. Ta zabawa może mieć kontynuację w świecie rzeczywistym: podczas codziennego przygotowania śniadania, angażujemy dziecko pytając, na przykład: Can you pass me some bread?; Would you like more milk? Can you help me?; I don’t like ham; With honey; Without butter; I’m fine, thank you.

  1. Hopscotch, czyli gra w klasy

Potrzebne będą: kreda, kawałek asfaltu, trochę świeżego powietrza (jeśli macie własny podjazd, jeśli nie można klasy wykleić na podłodze w salonie lub holu taśmą malarską 😉 )

Kto z nas nie zna gry w klasy! Możemy grę w klasy połączyć w naukę liczenia po angielsku. Wystarczy, że dziecko będzie skakało przez pola, licząc w tym języku. Możemy też zmienić nieco reguły i narysować/nakleić w polach różne proste obrazki. Dziecko, doskakując do wylosowanego pola, nazywa wszystkie obrazki mijane po drodze.

30.03.2020

Poniedziałek

Temat: Z wizytą u Babci i Dziadka na wsi.

Cele: wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas pobytu na wsi; kształtowanie odpowiedzialności za zwierzęta.

Potrzebne będą: piosenka „Stary Donald farmę miał”; zdjęcia wsi i zwierząt gospodarskich; kredki; plastelina

 

„Z wizytą u babci i dziadka na wsi” – rozmowa na temat bezpieczeństwa na wsi oraz obowiązków związanych z posiadaniem zwierząt na podstawie doświadczeń dzieci.

Opiekun zadaje dzieciom pytania: Czy byliście kiedyś na wsi? Jakie zwierzęta można tam spotkać? Na co trzeba zwracać uwagę, gdy podchodzi się do zwierząt? Czy można podchodzić do zwierząt, których się nie zna? Czy można podchodzić do zwierząt od tyłu? Czy mieliście kiedyś jakąś przygodę związaną ze zwierzętami na wsi? Przy rozmowie można wykorzystać zdjęcia wsi i zwierząt gospodarskich.

„Jarzynowy wóz” – nauka piosenki.

Dzieci słuchają piosenki i odpowiadają na pytania do jej treści.

„Jarzynowy wóz” sł. Maria Szypowska, muz. Edward Pałłasz

 Ref.: Jechał, jechał wóz, smaczne rzeczy wiózł,

 tur, tur, tur, turkotał, smaczne rzeczy wiózł.

  1. Tu marchew czerwona,

                     kapusta zielona,

                     rzodkiewek różowe kuleczki,

                    w słonecznym kolorze słonecznik.

Ref.: Jechał, jechał wóz…

  1. Tu strączki fasoli i bobu do woli,

                     szpinaku zielona tam fura,

                     i burak pąsowy jak burak.

Ref.: Jechał, jechał wóz…

 

Omówienie treści piosenki. Można zadać dzieciom pytania: Co wiózł wóz? Jak możemy to nazwać jednym słowem?

Nauka piosenki: powtarzanie słów w rytm melodii piosenki, zaśpiewanie jej bez podkładu i z podkładem muzycznym.

Piosenkę znajdziecie tu: https://www.youtube.com/watch?v=e-TBjV51Lsg

„Czym nakarmię kota, a czym konia?” – pogadanka na temat pożywienia dla zwierząt.

Opiekun pyta dzieci: O czym trzeba pamiętać, gdy ma się zwierzę? (można nakierować wypowiedzi dzieci tak, aby padła odpowiedź, że najważniejsze jest odpowiednie pożywienie). Czy wszystkie zwierzęta możemy karmić w ten sam sposób? – Pogadanka.

Zapoznanie z wierszykiem i rozmowa na temat jego treści.

”Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował” Helena Bechlerowa

To jest Filik – kotek bury. Ma wąsiki i pazury. 

Dobry jest ten kotek Filik: chce, by wszyscy mleko pili.

Stanął Filik przy kurniku.  – Czy chcesz mleka, koguciku?

Lecz kogucik z kurką czarną na śniadanie jedli ziarno.

 

Można zapytać: Jakie zwierzęta jedzą ziarno? (kury, indyki, kaczki, gęsi)

Koło żłobu stoi konik. Filik ładnie się ukłonił. 

 – Lubisz mleko? – Nie, ja rano smaczny owies jem i siano.

 

Można zapytać: Jakie zwierzęta jedzą siano? (krowy, kozy, owce, konie)

Do królika kotek podszedł. 

– Pij, pij mleczko, bardzo proszę! 

Ale królik siadł pod drzewkiem:

chrupu, chrupu – gryzł marchewkę.

 

Można zapytać: Jakie zwierzęta jedzą marchewkę? (króliki, krowy, konie, kozy)

Przed gołąbkiem Filik staje,

słodkie mleko mu podaje. 

– Wypij mleczko sam, Filiku,

 ja mam groszek w gołębniku.

 

 Można zapytać: Co jedzą gołębie i inne ptaki?

Więc do krówki poszedł kotek.

– Czy na mleko masz ochotę? 

– Nie, Filiku, bo ja przecież

 jem zieloną trawkę w lecie.

 

Można zapytać: Jakie zwierzęta jedzą latem trawę? (krowy, kozy, owce, konie)

Koło furtki kózka biała także mleka pić nie chciała.

– Zabierz sobie kotku dzbanek! Ja jem liście kapuściane.

 

Można zapytać: Co jedzą kozy? (siano, marchew, kukurydzę, groch)

Poszedł kotek do motyla i dzbanuszek mu nachyla. 

 Ale motyl tam na łące pije z kwiatka sok pachnący.

 

Można zapytać: Co jedzą motyle? (nektar, pyłek kwiatowy, soczyste owoce, które spijają za pomocą trąbki)

Teraz kotek mleko niesie do wiewiórki w ciemnym lesie.

Na sosence wiewióreczka gryzie orzech, nie chce mleczka.

 

Można zapytać: Co je wiewiórka? (orzechy, ukryte w szyszkach nasiona drzew iglastych, nasiona drzew liściastych – żołędzie, nasiona klonu, jagody, młode pąki, grzyby)

Wraca kotek. Koło płotka na ścieżynce jeża spotkał. 

Jeżyk woła go z daleka: – Bury kotku, daj mi mleka!

O, bo jeże, tak, jak kotki, bardzo lubią mleczko słodkie.

 

Pytamy: Co je jeż? (owady, dżdżownice, żaby, małe gady, młode ptaki i myszy, ptasie jaja. Piją mleko matki– są ssakami. Nie można jednak karmić ich krowim mlekiem – choć bardzo go lubią, dostają po nim biegunki).

Prezentacja o tym, co jedzą zwierzęta: https://www.youtube.com/watch?v=2LOpSLZe2RA

Nazwy zwierząt można wprowadzać również w języku angielskim, np. cow – krowa; dog – pies; turkey – indyk; chicken – kurczę, horse – koń.

Zabawa sensoryczna

Propozycja ulepienia z plasteliny/ciastoliny/masy solnej zwierząt gospodarskich.

Karta pracy

Połącz zwierzęta z rodzajami pożywienia.

                         

 

27.03.2020

Piątek

Temat dnia: ROBIMY SER!

Cel: budowanie wiedzy dzieci na temat produktów spożywczych pochodzących od różnych zwierząt gospodarskich; kształtowanie umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej

Dziś potrzebne będą: piosenka „Stary Donald farmę miał”; kartki w czterech kolorach; ilustracje: krowa, pastwisko, gospodarz, mleko, kura, kupka ziaren, kura w gnieździe na grzędzie, jajko; 1 litr zsiadłego mleka w dużej misce; pół litra zagotowanego, bardzo gorącego mleka (nie UHT); śmietanka 30% (ok. dwóch łyżeczek); sitko i miska na serwatkę; zdjęcia zwierząt z wiejskiego podwórka

„Co daje nam krowa, a co kura?” – układanie opowiadania na podstawie ilustracji.

Opiekun pokazuje dziecku cztery ilustracje przedstawiające: krowę, pastwisko, gospodarza, mleko. Przyjrzyjcie się tym ilustracjom. Co przedstawia każda z nich? Rysunki, które tutaj leżą, opisują pewną historię, spróbujmy razem ją opowiedzieć. Rodzic kieruje dzieckiem tak, aby powstała następująca historia: Była sobie krowa. Cały dzień pasła się na pastwisku, żuła trawę, odpoczywała. Przyszedł gospodarz, zabrał ją do obory. Tam wydoił krowę. Dzięki temu mamy pyszne mleko. Następnie rozkłada cztery nowe przedstawiające: kurę, kupkę ziaren, kurę w gnieździe na grzędzie, jajko: Przyjrzyjcie się tym ilustracjom. Co przedstawia każda z nich? Dziecko opisuje po kolei każdą ilustrację. Następnie spróbujmy razem ją opowiedzieć. Opiekun kieruje dziećmi tak, aby powstała następująca historia: Była sobie kura. W ciągu dnia chodziła po wybiegu, wydziobywała ziarna z ziemi. Później poszła do kurnika, usiadła i zniosła jajko.

 

„Czyj to głos?” – rozpoznawanie zwierząt po wydawanych przez nie odgłosach.

Opiekun włącza nagranie z odgłosami zwierząt. Po usłyszeniu głosu zwierzęcia dzieci mówią, jakie to zwierzę.

https://www.google.com/search?q=g%C5%82osy+zwierz%C4%85t+wiejskich&oq=g%C5%82osy+zwierz%C4%85t+wiejskich&aqs=chrome..69i57j0l7.10291j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

„Co mamy od zwierząt?” – rozmowa.

Dzieci wspólnie z opiekunem zastanawiają się, jakie produkty uzyskujemy od danego zwierzęcia: od krowy – mleko, masło, jogurty, śmietanę, ser, twaróg; od owcy – mleko, sery; od kozy – mleko, sery, jogurty; od kury – jajka. Dzieci zastanawiają się, po co są w gospodarstwie wiejskim takie zwierzęta jak konie, psy czy koty, jeśli nie uzyskujemy z nich żadnych produktów spożywczych. Koń – czasami pomaga rolnikowi w uprawie ziemi, pies – broni gospodarstwa, nie wpuszcza intruzów, kot – przegania myszy z domu gospodarza.

 

„Robimy ser!” – wspólne robienie białego sera z krowiego mleka.

Dzieci siedzą lub stoją przed stolikiem, na którym są zgromadzone następujące rzeczy: 1 litr zsiadłego mleka w dużej misce, pół litra zagotowanego, bardzo gorącego mleka (nie UHT), śmietankę 30% (ok. dwóch łyżeczek), sitko i miskę na serwatkę. Dzieci wspólnie z opiekunem mówią, co znajduje się na stole? Do czego to służy? Jakie zwierzę dało nam te produkty? Co możemy zrobić dzięki tym rzeczom? Dorosły powoli wykonuje następujące czynności, tłumacząc dzieciom, co robi.

  1. Wlewa gorące słodkie mleko do miski ze zsiadłym mlekiem i długo miesza, aby wystygło, w tym czasie powstaje skrzep.
  2. Przelewa skrzep z serwatką do sitka, tak aby serwatka spływała do miski. Opiekun tłumaczy dzieciom: Teraz nasz ser musi postać tak długo, aby cała serwatka spłynęła do miski. Wtedy ser będzie gotowy i będziemy mogli go spróbować.

 

Degustacja wcześniej przygotowanego białego sera.

Można posmarować dzieciom chleb powstałym białym serem lub dać im go na łyżeczce.

 

Zabawa w odgadywanie tego, co przedstawia zdjęcie.

Dziecko losuje zdjęcie zwierzęcia z wiejskiego podwórka i nie pokazuje go rodzicowi. Opisuje zwierzę, nie podając jego nazwy, może również naśladować jego odgłosy. Rodzic odgaduje. Można zamieniać się na role 😉

                        

wiejska-zagroda-prezentacja-multimedialna

Zapraszamy do zabaw plastycznych. Któż nie lubi długich włosów😄.Jeżeli nie masz długich włosów a lubisz bawić się we fryzjera, urządź sobie plastyczny salon fryzjerski 😄👌miłej zabawy 👏

                      

Drodzy Rodzice

W związku z zaistniałą sytuacją zachęcam do ćwiczenia w domu ze swoimi dziećmi.Dwa razy w tygodniu po 30 min.wspólnej aktywności ruchowej jest jak najbardziej wskazane.
Ćwiczenia ożywiające i wzmacniające więź rodzic-dziecko:
1.Bieg dziecka dookoła stojącego w miejscu rodzica, na sygnał rodzic łapie dziecko jak najszybciej za biodra i oboje zastygają bez ruchu tworząc rzeźbę. Powtarzamy kilka razy ,za każdym razem inna figura, potem zmiana ról – dziecko stoi , rodzic biega.
2.Rodzic wykonuje klęk podparty, a dziecko przechodzi tunelem pod ciałem dorosłego, między ramionami, nad rodzicem , nad nogami….(wskazane własne pomysły przejść).
3.Dziecko robi podpór przodem, biodra wysoko, kolana proste, a rodzic przeczołguje się pod dzieckiem.
Życzę dużo zdrowia i owocnej wspólnej zabawy ze swoimi dziećmi.
Dołączam również krótką prezentację w celu przypomnienia jak należy poprawnie siedzieć, leżeć czy poruszać się po domu.
Anna Przybysz

Drodzy Państwo zachęcamy także do wspólnej zabawy z językiem angielskim.

Dziś nasz ulubiony Miś Teddy Eddie, który w przedszkolu bardzo tęskni za dziećmi i troszkę mu się już nudzi, zaprasza do wspólnej zabawy po angielsku. Dziś zabawy z wiejskimi zwierzątkami.

WHAT you need: images of animals: cow, horse, sheep, duck, chicken

  • Zabawa z kartami obrazkowymi. Karty obrazkowe przedstawiające wiejskie zwierzęta: kurczak, koń, owca, krowa; układamy w dość duży krąg na dywanie. W środku kręgu Dziecko zamyka oczy i kręci się. Na hasło Rodzica: STOP! Dziecko zatrzymuje się wskazując paluszkiem jakąś kartę. Zadaniem dziecka jest podanie nazwy (po angielsku) wskazanego zwierzątka.

 

  • What is missing? – te same karty obrazkowe układamy w dowolnej konfiguracji. Dziecko powtarza głośno nazwy zwierzątek. Rodzic wydaje polecenie: Cover your eyes please (dzieci zamykają/zakrywają oczy), rodzic zabiera jedną kartę i pyta: What is missing? Dziecko odgaduje, jakiego zwierzątka brakuje (dziecko ćwiczy słownictwo, spostrzegawczość i pamięć). Można zamienić się rolami tak, by dziecko ćwiczyło również pytanie „What is missing?

Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej materiały pomocnicze dla rodziców

Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej (1)

26.03.2020

Czwartek

Temat dnia: CZYJE TO JAJKO?

Cel: rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez dostrzeganie podobieństw i różnic między jajkami ptaków w gospodarstwie wiejskim; wyrabianie nawyku częstego i dokładnego mycia rąk przed przygotowywaniem i zjadaniem posiłków

Dziś potrzebne będą: worek; piłeczka do ping-ponga; piłka tenisowa; mała szklana kulka; styropianowe jajko; kurze jajko; zdjęcia: przepiórki, indyka, kaczki, gęsi, strusia; sól, pieprz; lina/sznurek/skakanka; ugotowane na twardo jajka; majonez; talerzyk; widelec; miska; chleb.

 

„Gdzie jest jajko?” – zabawa sensoryczna.

Opiekun ma worek, w którym znajdują się: piłeczka do ping-ponga, piłka tenisowa, mała szklana kulka, styropianowe jajko. Dziecko zamyka oczy, wkłada rękę do worka i szuka styropianowego jajka. Gdy uważa, że już je znalazło, wyjmuje je z worka i mówi: Mam jajko! Można zamienić się na role.

„Czy umiesz tak jak ja?” –zabawa ruchowa z elementami równowagi.

Opiekun pokazuje ruch, a dziecko go naśladuje. Opiekun mówi: Czy umiesz tak jak ja: stać na jednej nodze? narysować stopą jajko na podłodze? podnieść nogę zgiętą w kolanie i klasnąć pod nią? zrobić dwa kroki w przód z zamkniętymi oczami? obrócić się szybko i stanąć na jednej nodze?

„Czyje to jajko?” – rozmowa na temat wielkości jajek na podstawie doświadczeń dzieci i przyniesionych materiałów.

Opiekun pokazuje kurze jajko i pyta dziecko co to jest i czy wie, jaki ptak zniósł to jajko? Jakie inne ptaki mogą mieszkać w gospodarstwach wiejskich lub farmach?  Opiekun pokazuje zdjęcia/ilustracje tych ptaków. Pyta: Jak myślisz, którego ptaka jajko jest mniejsze od jaja kurzego?  Rodzic pokazuje kurze jajo, następnie pokazuje zdjęcie przepiórki i strusia, gęsi, kaczki, indyka. Jak myślicie, jajo którego z tych ptaków jest największe? Chętne dziecko kładzie zdjęcie gęsi po lewej stronie zdjęcia strusia. (Jaja indyka i kaczki są podobnej wielkości, są nieco większe od jaja kurzego, ale mniejsze od jaja gęsi).

Zabawa ruchowa „Koci spacer”.

Dzieci wykonują ćwiczenia równoważne na rozłożonej na podłodze linie/sznurku/skakance. Chodzą po nim, stopa za stopą, ręce mają rozstawione w bok. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.

„Zróbmy pastę!” – wspólne wykonanie pasty jajecznej.

Opiekun razem z dzieckiem idzie do łazienki, dziecko dokładnie myje ręce mydłem. W czasie mycia rąk można powiedzieć rymowankę:

Nasze ręce są dziś brudne. Są na nich jakieś plamy trudne.

 Woda po nich pięknie spływa. Brzydkie plamy zmywa.

 

Dziecko siada przy stoliku, ma talerz, jajko ugotowane na twardo i widelec. Dziecko najpierw usuwa skorupkę z jajka, później dokładnie rozgniata jajko widelcem. (Można użyć kilku jajek.) Gdy jajka są już rozgniecione, dziecko zsuwa jajko widelcem z talerzyka do miski i robi pastę jajeczną: dodaje do jajek majonez i miesza dokładnie składniki w dużej misce. Dziecko nakrywa do stołu: przygotowuje serwetki, talerzyki. Pod okiem opiekuna smaruje chleb pastą jajeczną i zjada. Po zjedzeniu kanapki dziecko sprząta po posiłku, wyciera stolik.

„Jajko” – masaż relaksacyjny.

Dziecko siedzi przed rodzicem, który czyta wierszyk, wykonując ruchy na plecach dziecka. Opiekun czyta wierszyk po raz drugi, pokazując w powietrzu ruchy, które mają być wykonane, a dziecko robi masażyk na jego plecach.

 A to co? A to co? Jajko drogą szło. (Stukamy palcami od dołu pleców ku górze)

Napotkało „patelnię”.                             (Na czubku głowy robimy okrężny ruch dłonią zakończony lekkim stuknięciem) I udaje jajecznicę.                              (Wykonujemy ruch gładzący od czubka głowy ku dołowi)

                              

 

 

25.03.2020

Środa

Temat dnia: PODWÓRKOWA ORKIESTRA

Cel: rozwijanie aparatu mowy u dzieci poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze; wdrażanie do umiejętności globalnego czytania wyrazów: kaczka, indyk, koza, pies, kot

Dziś potrzebne będą: zdjęcia zwierząt gospodarskich; pięć kart do globalnego czytania: kaczka, indyk, koza, pies, kot (ilustracje/zdjęcia z podpisami); ołówek/flamaster; kartki; kredki

„Kim jestem?” – zabawa dydaktyczna.

Zabawa w kalambury. Zadaniem dziecka jest pokazanie jakiegoś zwierzęcia wiejskiego, a zadaniem opiekuna jest odgadnięcie jakie to zwierzę. Uwaga! Można zamieniać się rolami 😊

Wariant drugi: Opiekun myśli o jakimś zwierzęciu wiejskim. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie nazwy zwierzęcia na podstawie uzyskanych przez niego odpowiedzi na następujące pytania: Czy jestem ptakiem? Czy jestem ssakiem? Czy mam rogi? Czy mam cztery nogi? Czy znoszę jajka? Czy mieszkam w domu? Czy mieszkam w oborze? Przeciwnik odpowiada tylko: Tak lub Nie.

Globalne czytanie

Opiekun pokazuje dziecku obrazki zwierząt wraz z podpisami. Zadaniem dziecka jest prześledzenie liter podczas czytania nazwy zwierzęcia przez dorosłego (potrzebne są kilkukrotne powtórzenia). Wyrazy do globalnego czytania to: kaczka, indyk, koza, pies, kot. Gdy opiekun pokazuje karty po raz ostatni – dzieci same odczytują te wyrazy.

„Jak robi krowa, jak robi koń?” – zabawy z naśladowaniem głosów zwierząt gospodarskich. Naśladowanie głosów zwierząt na podstawie nagrania.  Po usłyszeniu głosu zwierzęcia dzieci mówią, jakie to zwierzę, następnie próbują samodzielnie naśladować ten głos. Głosy zwierząt znajdziecie tu:

https://www.google.com/search?q=g%C5%82osy+zwierz%C4%85t+wiejskich&oq=g%C5%82osy+zwierz%C4%85t+wiejskich&aqs=chrome..69i57j0l7.10291j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Zajęcia o emocjach – opieka nad zwierzętami mieszkającymi w gospodarstwie.

 „Dzień na wsi” Dominiki Niemiec – słuchanie wierszyka i rozmowa na jego temat.

Pobyt na wsi u dziadków to dopiero wyzwanie…

 Dzień się tam zaczyna inaczej, wcześnie jest śniadanie.

Trzeba zadbać od rana o wszystkie zwierzęta, o królikach, o świnkach, o owcach pamiętać.

 Dać jeść i pić bez wyjątku wszystkim w całym obrządku.

Owce wypuścić na hale, to dla nich miejsce wspaniałe.

Już słychać radosne beczenie, chrumkanie, to znaczy, że zwierzętom smakuje ich śniadanie.

Konie są w stajni bardzo szczęśliwe, gdy im porządnie rozczeszę grzywę,

gdy je z czułością, dokładnie wyszczotkuję, parskają głośno, mówiąc „dziękuję”.

W stajni, w chlewiku, na dworze, cały dzień trwa praca.

 Dopiero gdy się ściemnia, z dziadkiem do domu wracam.

 Jestem zmęczony, lecz wiem, że gdy zwierzętom troskę okażę,

 sam kiedyś będę jak dziadek wspaniałym gospodarzem.

Opiekun zadaje pytania:

  • Jakie zwierzęta były wymienione w wierszyku? (owce, króliki, konie, świnki)
  • O jakim miejscu była mowa w wierszu? (o gospodarstwie na wsi)
  • O kogo trzeba zadbać w gospodarstwie? (o zwierzęta)
  • Jak trzeba zadbać o zwierzęta?   (Zwierzętom trzeba dać jeść i pić, wypuścić je na dwór, by pobiegały, wyczyścić je i wyszczotkować)
  • Dlaczego trzeba dbać o zwierzęta? (Bo pomagają ludziom, dają produkty do jedzenia, same nie potrafią o siebie zadbać)
  • Czy praca na wsi jest lekka, przyjemna? (Praca na wsi jest raczej ciężka, trzeba wcześnie wstawać i ciężko pracować, by zadbać o zwierzęta i uprawy)
  • Czy chcielibyście kiedyś pojechać na wieś i opiekować się zwierzętami?
  • W czym moglibyście pomóc gospodarzowi na wsi?  (karmieniu zwierząt, opiece nad nimi, pracy w gospodarstwie).

Praca kreatywna – labirynt

Proponujemy narysowanie labiryntu (według własnego pomysłu), w którym cielę będzie chciało się dostać do krowy.

„Dźwiękowe” memory

Zachęcamy do wykonania własnego memory ze zwierzętami wiejskimi (można wydrukować proponowane przez nas prostokąty, ale można też samemu narysować ilustracje zwierząt).

Grać można później na wiele sposobów: utrwalać nazwy zwierząt, wydawane przez nie odgłosy, angielskie nazwy. Wystarczy przykleić obrazki na tekturki (dłużej będzie można się nimi bawić).

                        

24.03.2020

Wtorek

Temat dnia: GDZIE MIESZKAJĄ KROWA, KOŃ, ŚWINIA, KURA?

Cel: poszerzenie wiedzy dzieci na temat zwierząt hodowanych w gospodarstwie; doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów

Dziś będą potrzebne: zdjęcia/ilustracje/figurki/pluszaki/rysunki: krowy, konia, kozy, kury, kota, kaczki, gęsi, psa; ewentualnie tamburyn; kredki lub ołówek; karta pracy „Połącz w pary”; plastelina; nagranie zabawy zuchowej (link poniżej)

„Jakie to zwierzę?” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Opiekun rozkłada na dywanie zdjęcia/ilustracje (mogą to być też figurki, pluszaki, rysunki): krowy, konia, kozy, kury, kota, kaczki, gęsi, psa. Dzieci biegają swobodnie pośród nich, na sygnał opiekuna (zagrany na tamburynie, klaśnięcie, okrzyk) dobierają w pary zwierzęta tego samego gatunku. Następnie opiekun podaje nazwę jakiegoś zwierzęcia, np. „kaczka”, dzieci mają chodzić przemieszczając się w sposób charakterystyczny dla tego zwierzęcia.

 Nazwy zwierząt można wprowadzać również w języku angielskim, np. cow – krowa; horse – koń; goat – koza; chicken – kurczak; cat – kot; dog – pies.

„Kogo mogę spotkać na wsi?” – opowieść ruchowa.

Opiekun czyta opowiadanie, dzieci wykonują ruchy odpowiednio do słuchanej treści:

Jest ranek. Słońce powoli oświetla podwórko. Pierwszy na podwórku pojawia się kogut. Chodzi dumnie, wysoko stawia nogi, rusza głową na boki, nagle głośno pieje: kukuryku! Kury z niezadowoleniem kręcą się na grzędach, później jedna za drugą wychodzą z kurnika, gdacząc: ko, ko, ko, ko… Na podwórku robi się coraz weselej. Nareszcie z domu wychodzi gospodarz, jest bardzo wcześnie, dlatego gospodarz przeciąga się i szeroko otwiera buzię, ziewając. Między jego nogami prześlizguje się szara kotka, na pewno pójdzie na pole szukać myszki… Pora zadbać o swoje zwierzęta – myśli gospodarz i, mocno stawiając kroki, idzie w stronę stajni, bo tam czekają na niego dwa głodne konie. Gospodarz nalewa im wody i podaje widłami siano – gdy będzie cieplej, wyprowadzi je na dwór. Zadowolone konie wierzgają kopytami i rżą radośnie: iha, haha, iha, haha. Teraz pora wyprowadzić krowy z obory. Gospodarz otwiera ciężkie drzwi. Wita się ze swoimi czterema krowami, przywiązuje im specjalny sznurek – postronek – i trzymając go, wyprowadza krowy z obory. Krowy idą powoli, zatrzymując się co chwilę, mocno machają swoimi ogonami, aby odgonić muchy. Są na miejscu – to ogrodzone pastwisko, tutaj krowy cały dzień będą żuły trawę. Gospodarz odwiązuje postronek, tutaj krowy są bezpieczne. Czas wrócić do domu – myśli gospodarz. Wraca, aby zjeść śniadanie. Tak zaczyna się kolejny dzień w gospodarstwie wiejskim.

 „K jak kura, k jak kaczka” – analiza głoskowa.

Opiekun objaśnia, co to jest głoska: Każde słowo, które wypowiadamy, składa się z głosek. Słowem jest moje imię (mówi swoje imię, np. Jerzy), a głoski to: (wymienia głoski, które składają się na jego imię, np. J   E   RZ   Y). Następnie Opiekun wymienia nazwy różnych przedmiotów w pokoju – najpierw sam mówi głoskę, na którą się dany przedmiot zaczyna, potem prosi o to dzieci.

„Gdzie mieszkają krowa, koń, świnia, kura?” – rozmowa, będąca próbą odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci.

Propozycja zabawy ruchowej ze śpiewem „Idzie Zuch”

https://www.google.com/search?q=idzie+zuch&oq=idzie+zuch&aqs=chrome..69i57j0l7.6426j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Karta pracy „Połącz w pary”

karta pracy połącz zwierzę z jego domem (2)

 Praca manualna „Zwierzątko wiejskie z plasteliny”

Dziecko może ulepić z plasteliny swoje ulubione zwierzątko, mieszkające na wsi.

23.03.2020 poniedziałek

Temat: Jak wygląda wieś?

Zabawa ruchowa „Zwierzęta na podwórku” – zabawa z elementami czworakowania.

Dzieci poruszają się w taki sposób, jak zwierzę, którego nazwę podaje rodzic/opiekun.

Rytmika – zabawy umuzykalniające

 Dzieci poruszają się do rytmu granego na tamburynie/wystukiwanego/wyklaskiwanego: marsz, podskoki, bieg.

Ćwiczenia oddechowe „Wrona bez ogona”

Dzieci stoją. Biorą głęboki wdech i na wydechu liczą wrony: Pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona. Ćwiczenie powtarzamy trzy razy.

Dzieci śpiewają coraz wyżej : szur, szur, szur… łup, cup, cup… Mówią z zatkanym nosem: umpa, umpa, umpa…hopla, hopla, hopla… Mówią szeptem, wyraźnie: ćwir, ćwir, ćwir…tupu, tupu, tupu… żwawo, żwawo, żwawo.

 Dzieci słuchają piosenki i odpowiadają na pytania do jej treści.

 Ptak Nijaki sł. i muz. Jacek Skubikowski

Były sobie trzy ptaki: Rudy, Chudy i Nijaki.

 I pragnęły nade wszystko wygrać konkurs tańca disco.

 A ten pierwszy Rudy Ptak, w dyskotece tańczył tak.

 Tańczył tak, Rudy ptak: Umpa, umpa, lewa noga. Szyja, skrzydło, dziób, podłoga.

 Dwa podskoki, chwyt pod boki. Szur, szur, zgubił siedem piór. Szur, szur, trafił prosto w mur.

Szur, szur, zgubił siedem piór. Szur, szur, trafił prosto w mur.

 

Można zadać dzieciom pytania: O jakich ptakach słyszeliśmy w piosence? Co to znaczy „Nijaki”? O czym marzyły ptaki? Co się stało z Rudym ptakiem, gdy szalał w tańcu? Jak tańczył Rudy Ptak? Dzieci pokazują jego taniec: podskakują dwukrotnie na lewej nodze, ruszają szyją, rękami, podskakują dwukrotnie obunóż, trzymając się za biodra.

Były sobie trzy ptaki: Rudy, Chudy i Nijaki.

 I pragnęły nade wszystko wygrać konkurs tańca disco.

 A ten drugi, Chudy Ptak, w dyskotece tańczył tak.

Tańczył tak, Chudy ptak: Hopla, hopla, nogą prawą. Tupu, tupu, żwawo, żwawo.

Dwa ćwierknięcia, trzy klasknięcia. Łup, cup, aż mu skakał czub. Łup, cup, aż połamał dziób.

Łup, cup, aż mu skakał czub. Łup, cup, aż połamał dziób.

 

Można zadać dzieciom pytania: Co się stało z Chudym Ptakiem, gdy szalał w tańcu? Jak tańczył Rudy Ptak? Dzieci pokazują jego taniec: dwukrotnie kiwają prawą nogą, naprzemiennie tupią stopami o podłogę, skaczą obunóż.

Zabawy z echem.

Zadaniem dzieci jest jak echo powtarzać końcówkę zdania mówioną przez dorosłego.

Pokaz wypadł nadzwyczajnie. Dzieci: Nadzwyczajnie.

Próby poszły bardzo fajnie. Dzieci: Bardzo fajnie.

I Nijaki już od wtorku. Dzieci: Już od wtorku.

Tańczy w samym Nowym Jorku. Dzieci.: Nowym Jorku.

Rozmowa: „Co robi rolnik?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci.  Można wytłumaczyć dzieciom, że w Polsce są gospodarstwa wiejskie, a osoba pracująca na roli to rolnik. Farma, to również gospodarstwo wiejskie, ale w Stanach Zjednoczonych, a rolnik w tamtej kulturze to farmer.

Pytania: Jakie zwierzęta możemy spotkać na wsi? Czym zajmuje się rolnik na wsi? Jak wygląda wieś?

Niektóre elementy możemy spotkać zarówno na wsiach, jak i w miastach. Bloki są charakterystyczne dla miast, jednak w wielu wsiach ludzie również mieszkają w blokach. Więcej domów jednorodzinnych jest na wsiach, ale są one również